lördag 5 november 2016

Brottsplats Faithful Place av Tana French


Faithful Place är Frank Mackeys barndomskvarter i Dublin, platsen han flydde från för tjugo år sedan. Ytterst tveksamt har han nu återvänt. Hans yngre syster har hittat något som varit gömt från flickan han en gång älskade. Hans ungdomskärlek som svek. Nu försöker Frank ta reda på vad som verkligen hände den där dagen som han har gjort allt för att glömma. Dagen som för alltid ändrade hans liv.
Text och bild från Bokus sida

Jag har gillat Tana Frenchs deckare sen jag för många år sen läste hennes debut Till skogs. Och sen tog det några år innan jag läste Okänt offer som var hennes uppföljare och den var lika bra den. Sen dröjde det tills nu innan jag läste hennes tredje roman, och precis som sina föregångare gillar jag verkligen denna bok.

Sen kan jag väl inte säga att de är renodlade deckare, för även om mord och en brottsutredning pågår, så är det så mycket medmänskliga relationer runt omkring som gör det så mycket djupare. Speciellt i denna när det är en händelse som hände för tjugo år sen som spelar en stor roll för även den nutida handlingen i boken. Sen så saknar jag lite svar på ett par saker som sker efter boken är slut, det skulle ha passat med en epilog för att knyta till de sista lösa ändarna. Nu går jag och undrar hur det gick för Frank och hans familj. För det uppföljningen kan jag inte vänta mig när jag tar upp nästa bok av French för hon skriver inte om samma personer utan hon har nya utredare i alla sina deckare, även om de hänger ihop lite vagt.

1 kommentar:

  1. Jag har gjort likadant, läst någon Tana French bok, gillat och sen har det ändå dröjt länge innan man plockat upp någon mer bok och sen samma visa igen. Borde kanske också ta tag i någon Tana French bok som står olästa i hyllan.

    SvaraRadera