onsdag 9 november 2016

Tematrio - Autifiktioner eller annat som kanske är sant

Undra varför jag alltid först tänker när jag ser Lyrans tematrior att jag inte vet vad jag ska skriva utan alltid tror att jag kan inte komma på en trio överhuvudtaget denna vecka. Eller så svämmar det över och skulle bli flera trios. Men det första är den vanligaste tanken jag får när jag första gången läser vad veckans tematrio är. Och så var det även denna vecka... men nu efter några dagars tänkande ...så har jag kommit på trion för denna vecka (och när jag väl började titta igenom vilka jag hade läst kunde jag mycket väl nämnt fler, men valde dessa tre). Kommer länka böckerna till deras sida på Bokus.


Tematrion lyder så här;  Berätta om tre bra böcker som på något sätt är baserade på verkligheten! (förtydligande av Lyran själv böcker som är baserade på "sanna" historier. För i den här genren finns mer än "bara" lite smådåligt skrivna, förenklade BOATS, här finns också alla typer av biografier och mer eller mindre detaljerade, "verklighetstrogna" autofiktioner.)

1. Kajas resa - en roman av ett brott av Carin Hjulström. Om en tid som jag egentligen inte visst mycket om. Ryska ligan. Finns fakta böcker om dem med, som jag funderat lite på att läsa med för se hur mycket av romanen som är ren fakta. Denna rekommenderar jag verkligen.

2.Vi kom över havet av Julie Otsuka. Också om en händelse som jag egentligen inte visste mycket om innan jag läste romanen, men intressant är det. Handlar om post-order- fruar från Japan till USA. Och även hur amerikanerna behandlade de japaneser som bodde i USA efter Pearl Habour bombningen.

3. Radhusdisco av Morgan Larsson. Denna speciellt är en favorit pga jag och Morgan är lika gamla och uppväxta i samma stad. Så igenkänningen är "huge".

2 kommentarer:

  1. Vi kom över havet är den enda jag läst av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  2. Vi kom över havet är helt underbar.

    SvaraRadera