tisdag 5 september 2017

Kulturkollo - kalla kårar


Precis som med tematrio, har jag i några veckor hoppat över Kulturkollos veckoutmaningar, som har startat efter sommaruppehållet. Men kände det var dags nu då temat var - Kalla kårar, (så här har de själva skrivit om ämnet), Lista musik, film, konst och/eller böcker som får dig att känna klenmod, fruktan och ångest? Kanske skriver du en läslista till oss andra, kanske gör du en spellista eller så väljer du en helt annan form.
Jag listar både filmer/TV-serier och några böcker från min ungdom, för när jag läser skräckböcker nu brukar jag sällan få några kalla kårar. 

Att se:

  • Scream (både filmer och TV-serie)
  • Jag vet vad du gjorde förra sommaren (både del 1 och 2)
  • Terror på Elm Steet (Nightmare on Elm Street) när jag såg den första gången som 17 åring dröjde det flera nätter efter innan jag kunde ha släckt lampa när jag skulle sova. Såg om den för några år sen och undrade egentligen vad som hade skrämt upp mig så rejält förra gången. (Har bara sett första filmen ingen utav uppföljarna).
  • The Others.- Denna är verkligen skrämmande, och jag gillar tvisten på den jättemycket.


Att läsa:

  • Stephen King (skräckmästaren) när jag var ung så skrämde mig ex Salem Lot, Christine och Jurtykyrkogården mig.
  • Dean Kontz (har jag bara läst en bok av men hört att det finns många skrämmande böcker han har skrivit). Den jag har läst är Viskningar och den har också en tvist man inte förväntar sig.
  • Jack the Ripper (jag har läst en bok som bara tar upp fakta utan att ge några egna förslag på vem det var, som jag tycker är en bra bok) Jack uppskäraren (kriminalfall och legend) av Glen Gustav Lauritz Andersson


5 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Jack the Ripper verkar intressant.

    Dean Kontz har jag läst några böcker av och de är ju läskiga, men efter att ha läst några tröttnade jag lite. Men får lust nu att ta mig an en ny. Har inte läst den du nämner.

    SvaraRadera
  2. King och Koontz är ju mina favoriter :). Boken om Jack the Ripper har jag också läst och den var verkligen intressant!

    SvaraRadera
  3. Jag undviker skräck så mycket som möjligt.

    SvaraRadera
  4. Stephen King läste jag mycket förr, men har inte läst på länge.

    SvaraRadera