fredag 22 september 2017

#Roaldalong day 10 Matilda

Matilda är en ovanligt smart liten flicka. Hon har läst Dickens, Hemingway, Kipling och Steinbeck, och hon kan lösa de mest invecklade mattetal. Trots att hon är en riktig nörd är hon omtyckt av sina klasskompisar och hennes lärare fröken Honung är världens underbaraste.

Men allt är långt ifrån perfekt. Hemma hunsas och hånas Matilda av sina elaka föräldrar och i skolan härjar världshistoriens vidrigaste rektor. Så när hon upptäcker att hon har en hemlig kraft bestämmer hon sig för att skipa rättvisa.

Bokomslag och beskrivning från Bokus sida.

Jag sparade min favorit till sist, och visst håller den ännu. Jag älskar Matilda, en sån härlig liten tjej och att hon gillar att läsa är bara ett plus. Sen tycker jag verkligen att dessa vuxna människor som Dahl skriver om kan vara så hemska som de är. (Skulle faktiskt även kalla denna bok som bra feminismlitteratur).

Om readalongen har jag skrivit om här och om dag 1, dag 2dag 3, dag 4 dag 5 dag 6, dag 7, dag 8  och dag 9 har jag skrivit på bloggen om.

Nu var denna readalong avslutad och jag har läst 10 barnböcker av Roald Dahl under 10 dagar. Och jag har fått blodad tand, så jag kommer att läsa flera böcker av honom både skrivna för barn och vuxna. Men nu tar jag lite paus från hans böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar