söndag 18 mars 2018

Children of blood and bone: Solstenen av Tomi Adeyemi

Zélie Adebola minns hur det var när Orïsha var ett land som sjöd av magi. Det fanns i varje träd, varje eldsflamma och varje våg. Så är det inte längre. Under en hänsynslös kungs styre har både magin och människorna som kunde kontrollera den utplånats. Det har lämnat Zélie föräldralös och hennes folk utan hopp.
Men Zélie har en chans att slå tillbaka mot monarkin och göra Orïsha till ett magiskt land igen. Tillsammans med den förrymda prinsessan Amari måste Zélie övervinna den lömska kronprinsen, som är fast besluten att förinta magin för gott. Men Zélie ställs inför oväntade svårigheter när hon kämpar för att ta kontroll över sina egna krafter – och över hur hon egentligen känner för fienden.
 Tjugotreåriga Tomi Adeyemi har ett nigeriansk-amerikanskt ursprung och bor i San Diego, Kalifornien, där hon jobbar som författare och skrivcoach. Hon har en examen i engelsk litteratur från Harvard och har studerat västafrikansk mytologi i Brasilien.
Children of blood and bone: Solstenen är hennes första bok, en fantasyroman som utspelar sig i en miljö inspirerad av Västafrika och Black Lives Matter-rörelsen. Om drivkraften bakom att skriva boken berättar hon: "I was determined to write an incredible YA story, with adventure and imagination like nothing people had ever experienced. And my protagonist was going to be black. And you know what? It wouldn't matter. Because when you have a good story, it doesn't matter who the story is about. If you have a good story, there will be people who are dying to read it and studios that are dying to produce it."
Bokomslag och beskrivning av bok och författare hämtad från Lavender Lits hemsida. Även ett stort tack till förlaget att jag fick denna bok som recensionsexemplar av dem.
Denna bok har jag velat läsa sen första stund jag hörde talas om den bland de Booktubers jag ser på, och sen när de började recensera den och bara hade gott att säga om den blev jag än mer lässugen.
Och när jag sen fick den som recensionsexemplar från Lavender Lit kunde jag inte annat än bara slänga mig över den, och vad bra den var. Jag flög genom den och ville inte lägga den ifrån mig alls. Nu när den är slut vill jag bara ha mera. Och mer är på gång som tur är. I författarens tack förstod jag att den även ska bli film och det ser jag verkligen framemot för jag vill verkligen se mer av Zélie, Amara och Tzain. 
Gillar när berättelsen utspelar sig i ett ändå känt område som "västafrika" med sin magiska världsuppbyggnad och att det är två starka (men även svaga) unga kvinnor som är de stora hjältarna. 

2 kommentarer: