torsdag 7 januari 2021

Hett i hyllan vecka 1 / 2021

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Nu har jag gått igenom de äldsta böckerna i hyllan (eller egentligen i bananlådor) som jag haft dålig koll då jag har köpt (ev fått) i hett i hyllan inläggen, så nu har jag kommit till en lite mer nyligen införskaffad bok.
Denna var en bok jag fick då jag glömde avbeställa ett bokpaket från Barnens bokklubb där jag sen på något mystiskt sätt har jag en innestående pott med pengar hos bokklubben så jag betalde inget för den. Den har nu stått ungefär två år i min hylla och inte blivit läst...


Vi har bestämt att din syster måste dö och det är du som ska ta hand om det", sa pappa. Han hade tagit med sig Khabat ut på balkongen. "Hon kan ramla härifrån, då tror folk att det är självmord. Om du har otur och nån råkar se är du så ung att du får ett kort straff, tre-fyra år bara."

Khabat måste kämpa hårt för att få bra betyg, men pappa kräver att han ska lägga ner tid på att hålla koll på sin syster Evin. Evin blir kär i Abdi, den somaliske rapparen från boken Onsdag kväll strax före sju, och börjar göra saker hon inte får. Abdi har just har fått chansen att spela in en video med en av sina låtar något han drömt om i flera år. Han förstår inte hur farligt det är för Evin om någon märker att hon träffar honom. När föräldrarna upptäcker att Evin har gått bakom deras rygg får Khabat i uppdrag att döda henne för att försvara familjens heder.

Din syster måste dö är en helt fristående fortsättning på Onsdag kväll strax före sju, som tilldelades Spårhunden 2014.

8 kommentarer:

  1. Det verkar ju vara ett angeläget tema och om den passar äldre barn så kan den kanske göra nytta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det ett angeläget ämne, och förhoppningsvis kan den göra nytta för rätt målgrupp.

      Radera
  2. Tycker jag känner igen namnet, men jag vet inte varifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen aning var du kan känna igen det från....

      Radera
  3. Känner inte till den boken men temat är ju väldigt aktuellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett aktuellt ämne, och det är viktigt att dessa böcker får finnas och att de förhoppningsvis når rätt målgrupp.

      Radera
  4. Hu! Otäckt med hedersrelaterade brott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otäckt men så viktigt att informera och inte sopa dessa handlingar och dess konsekvenser under mattan.

      Radera