tisdag 1 juni 2021

Tisdagstrio - Kunglighet i handling eller titel

Dagens tisdagstrio har temat Kunglighet i handling eller titel.

Lätt tema att hitta böcker i, speciellt för mig som läser mycket fantasy där det oftast finns kungligheter i handlingen, men då blir det svårt istället för att det finns för många att välja på, skulle kunna göra en trio bara på böcker av Brandon Sanderson, som är en favoritförfattare och både Warbreaker och The Emperors soul som jag gett 5 av 5 möjliga i betyg skulle passa i denna trio, men jag väljer bort honom och väjer tre andra böcker för trion som jag har läst i år och gett högsta betyg till.

  1. My Lady Jane av Cynthia Hand, Brodi Ashton & Jodi Meadows, en alternativ historisk urbanfantasy, baserad utifrån de engelska kungligheterna med King Edward och hans kusin Lady Jane Grey som huvudkaraktärer.
  2. Kingdom of souls av Rena Baaron, en fantasy som baseras på afrikansk mytologi och folklore.
  3. The ruin of kings av Jenn Lyons, en episk fantasyberättelser om en förlorad son till en odödlig Kejsare med tvister i handlingen som jag verkligen uppskattade, svårt att förklara hur med några få ord så läs hela min recension för mera detaljer.

13 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av dessa, men jag läser inte speciellt mycket fantasy.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon utan böckerna. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jag känner inte till en enda men kommer på en annan fantasy bok med en drottning.

    SvaraRadera
  5. Okända böcker för mig. Fantasy är inget som jag brukar läsa.

    SvaraRadera
  6. My Lady Jane är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av dina men vill nog gärna läsa alla.

    SvaraRadera
  8. De verkliga historierna om Edward VI, Jane Grey, Blodiga Maria och Elizabeth I är tillräckligt intressanta. Jag vet inte om man behöver skapa en fantasiberättelse kring dem.

    SvaraRadera
  9. Okända böcker för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  10. Fantasy är inte min grej riktigt ...

    SvaraRadera
  11. Rackarns, helt okända för mig, alla tre.

    SvaraRadera
  12. Alternativhistorisk urbanfantasy lät annorlunda. :) Tack för tips!

    SvaraRadera