tisdag 23 november 2021

Tisdagstrio - Massor av mord

 Massor av mord är temat för tisdagstrion denna gång, och även om Helena själv nämner att denna trio kan komma att handla om mycket deckare, så innehåller faktiskt min trio inte en enda deckare, så till min trio

  1. Parable of the sower (eller Earthseed-duologin) av Octavia E Butler, är en dystopisk science fiction framtidssaga där många människor dör(mördas) under en våldsam kaosartad tid i USAs-historia.

  2. The Hunger Games av Suzanne Collins, ännu en dystopisk USA skildring med många dödsfall i, denna gång dock mera unga vuxna men boken är skriven så att den även passar för äldre läsare. En av mina favoriter som jag verkligen rekommenderar att läsa.
  3. Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj, även om denna mera handlar om levande kvinnor som inte fick den hjältestatus som de manliga ryska kollegorna som stred för Sovjet under andra världskriget, så handlar den mycket om döda (mördade) människor.



7 kommentarer:

  1. den första titeln känner jag inte igen. den andra känner jag igen och den tredje har jag läst. helt fantastisk är den

    SvaraRadera
  2. Hungerspelen har jag både läst och sett. Väldigt bra.

    SvaraRadera
  3. Har bara sett Hungerspelen som film. Kriget har inget kvinnligt ansikte var bra, men det är förstås ingen upplyftande läsning. Butlers bok blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  4. Hungerspelen innehåller verkligen många mord! Den tänkte jag inte ens på :)

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av dem, men det verkar vara en bra blandning.

    SvaraRadera
  6. Nummer 2 och 3 har jag läst och gillar.

    SvaraRadera
  7. Intressant trio. Jag har faktiskt inte läst Kriget har inget kvinnligt ansikte så jag behöver bli påmind.

    SvaraRadera