fredag 12 november 2021

Helgfrågan vecka 45 / 2021

 

Mia efterfrågar ett bra biograftips i Helgfrågan denna gång.

Jag ska säga det att jag har flera bra biografier (här finns ett inlägg som jag skrev 2018 på bloggen om just biografier/memoarer, som ni kan kolla in om fler tips) som jag skulle vilja nämna så jag hade faktiskt svårt att välja men jag väljer Sanna Brådings För mycket av allt, en skådespelerska som jag såg i TV-serierna Tre kronor och Skeppsholmen och tyckte mycket om, sen hade jag ingen koll på hennes liv eller karriär förrän jag 2017 såg hennes biografi på biblioteket och lånade och läste den.

I biografin lärde jag mig att hon har haft ett tufft liv med en känslighet, ätstörningar och drogproblematik som ledde till att hon nådde boten men har nu lyckats vända detta till något konstruktivt och skrivit sin biografi i syfte att hjälpa andra.

Länk till min recension.

Tips på lite fler biografier

Flickan med sju namn, Min flykt från Nordkorea - Hyenoseo Lee

Harem. en sann historia av Jillian Lauren

De oskyldigas tystnad - Somaly Mam

Djungelbarn - Sabine Kugler

Plus i detta inlägg finns flera kända sanna brottsmåls-biografier


3 kommentarer:

  1. Tre kronor minns jag ju, men inte Sanna Bråding? Henne vet jag inget om, läser kanske kändisspalten mer än dåligt. ;)

    SvaraRadera
  2. Ja hon har nog inte haft det lätt.

    SvaraRadera