fredag 10 februari 2023

Helgfrågan vecka 6 / 2023 - Hur man kommer ur en lässvacka!!!

 

Mia vill att vi ska ge lite tips om vad man ska göra om man är i en lässvacka i denna helgfråga:

Jag är väl inte egentligen i en lässvacka men jag känner att jag skulle vilja läs mera än vad jag gör just nu, även om jag läser varje dag så känner jag för jag skulle vilja läsa mer - men det tror jag egentligen ska kallas läs-stress.

Och för några månader sedan, i förra året och då höll den i sig nästan ett år, jag läste ännu mindre men var väl egentligen inte i en lässvacka, för jag läste varje dag, men då berodde det på att jag att lite press på mig att läsa, för jag läste (och läser) böcker ihop med Evelina varje dag.

Sen känner jag att lyssna/läsa ljudböcker mycket mera än att ta och läsa en fysisk bok eller en e-bok, och att lyssna på ljudböcker gör jag varje kväll/natt då jag ska gå och lägga mig och lyssnar cirka då på 1-2 timmar. Men när jag får lite mera lust att läsa kan jag lyssna även på böcker istället för musik då jag tillexempel håller på med hushållsarbete eller är ute på promenad.

Så det här är mina tips då du är i en lässvacka, läs tillsammans med någon annan då du kan diskutera det du läser och få en djupare läsupplevelse eller välj ett annat format på bok om du har svårt för ett visst format att läsa.

Fast det som jag känner som är allra bäst, är att gör det som du känner för då du är i en lässvacka, tvinga dig inte att läsa för då tror jag att det blir som en ond cirkel, alltså att man inte tycker det är kul utan ett tvång och då tar det emot ännu mer att läsa. Så exempelvis se på TV-serier och filmer om det är det du hellre vill än att läsa böcker.

1 kommentar: