söndag 12 februari 2023

Skyward (#1) av Brandon Sanderson

 

Spensa's world has been under attack for hundreds of years. An alien race called the Krell leads onslaught after onslaught from the sky in a never-ending campaign to destroy humankind. Humanity's only defense is to take to their ships and fight the enemy in the skies. Pilots have become the heroes of what's left of the human race.

Spensa has always dreamed of being one of them; of soaring above Earth and proving her bravery. But her fate is intertwined with her father's - a pilot who was killed years ago when he abruptly deserted his team, placing Spensa's chances of attending flight school somewhere between slim and none.

No one will let Spensa forget what her father did, but she is still determined to fly. And the Krell just made that a possibility. They've doubled their fleet, making Spensa's world twice as dangerous . . . but their desperation to survive might just take her skyward . . . 

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Adlibris.

Och här kommer recensionen av bok två jag har läst i år av mina redan ägda böcker som jag tänkt läsa under 2023 utifrån mina läsplaner i år.

Jag har sedan jag köpte den velat läsa den, så jag har inte en aning om varför jag inte har läst den redan har inte sen någon aning om varför det tog mig nästan en hel månad att läsa den, för jag gillade vad jag läste och när jag väl läste ur den hade jag svårt att sluta läsa för det var en bladvändare.

Bladvändare för att jag gillade historien som berättades plus att jag gillade karaktärerna, Spensa påminde mig lite om Katniss från hungerspelen, en karaktär som har djup i sig och det är inte så att jag tycker om alla personlighetsdragen hon har men det gör henne till en mer komplex och trovärdig karaktär på så sätt. Ska sen säga att jag gillade även AI denna, även om jag ibörjan inte kände så, speciellt då jag jämförde den med andra AI:n i andra böcker jag har läst och vekligen haft som mina favoriter i de böckerna och som favorit AI:n jag läst om, men andra halvan av boken fick även den här AI:n karaktär och humor (som verkligen gör att jag gillar både den här och de andra AI:na jag har läst om) som gör att jag njuter än mer av att läsa denna bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar