fredag 3 mars 2023

Helgfrågan vecka 9 / 2023

Mia undrar i Helgfrågan då det den 1e mars var det krama en bibliotikarie dag, om vad vi tycker om våra bibliotek - jag ska säga att jag alltid har varit en biblioteksälskare sen jag var liten/ung då jag nästan tillbringade varje dag där med att lyssna på ljudböcker, läst etc och lånade hem en massa böcker.
Har alltid lånat mycket böcker och läst.
Men nu då jag har fått problem med att röra mig och tycker det är jobbigt att ta mig till biblioteket har jag mer och mer börjat använda en annan bibliotekstjänst...
... bokbussen - som jag faktiskt senast igår besökte och lånade 6 böcker som jag hade beställt/reserverat.

Visst kan jag sakna att strossa runt och titta runt bland böckerna för att hitta böcker att låna de gånger jag inte hade koll på vad jag redan ville låna, och kunna sitta ner och bara supa in miljön bland alla böckerna....


4 kommentarer:

  1. Bokbussen är för himla häftig, den skulle jag nästan vilja besöka med.

    SvaraRadera
  2. Vi har en bokbuss i Borås och jag har faktiskt besökt den några gånger.

    SvaraRadera
  3. Bokbussen har jag fina minnen från när jag som barn bodde på landet. Den stannade utanför vår skola varannan fredag, tror jag. Som jag minns det läste ovanligt många av oss elever, men så hade vi en väldigt engagerad lärare som prioriterade läsande av olika former och slag.

    SvaraRadera
  4. Ibland har jag tänkt att bokbussen kan vara en sådan man kommer att dra in då besparingar ska göras (drivmedelskostnader o.s.v.), men kanske blir det mindre orters bibliotek inom kommunerna som lägger ner istället. Hur det än blir så kommer det nog besparingskrav lite överallt framöver... om det fortsätter så här.

    SvaraRadera