torsdag 2 mars 2023

Hett i hyllan vecka 9 / 2023

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag har som sagt många böcker som är olästa sen jag la till dem på min bokhylla på Storytel, denna av Appelquvist har jag ännu inte läst även då jag har lagt den där runt 2014.


Det litterära sällskapet möts på vackra Bjertorp slott för att under trivsamma former enas om vilken författare som ska tilldelas ett prestigefullt pris. Men inget blir som de tänkt sig. Under kvällen avslöjar ordföranden oväntat att han vet vem som ska få årets Nobelpris i litteratur. Morgonen därpå hittar man en av sällskapets medlemmar död under märkliga omständigheter. Plötsligt förbyts den trevliga samvaron i en mardrömslik jakt på en oberäknelig mördare som tycks vara ute efter fler offer.

Litteraturforskaren Helena Waller dras allt längre in i det otäcka morddrama som utspelar sig i det vackra västgötska landskapet ett drama som tycks ha egendomliga beröringspunkter med en gammal kärlekshistoria, en okänd opera och den danska författarinnan Karen Blixen.

4 kommentarer:

  1. Kristina Appelqvist är en av mina favoritförfattare! Gillar alla hennes böcker.

    SvaraRadera
  2. Har aldrig läst något av Kristina Appelqvist men om det är bra skrivet skulle jag gärna testa,

    SvaraRadera
  3. Den har jag haft stående i hyllan i snart åtta år utan att ha läst den 😳

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst henne men lyssnade till henne på bokmässan och blev lite sugen!

    SvaraRadera