torsdag 9 mars 2023

Hett i hyllan vecka 10 / 2023

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den här författaren läste jag en del av för många år sen, och har flera böcker jag vill läsa av henne som jag ännu inte har gjort, varav det här är än, och den finns i min Storytel bokhylla sen runt 2014 skulle jag tro...


Vårdhemmet för gravt handikappade förvandlades till en helvetisk dödsfälla när hela huset en natt stod i lågor. Fem dog i elden, den enda överlevande, en pojke med Downs syndrom, dömdes för mordbrand.Men var han verkligen skyldig? Händelsen har nästan hunnit falla i glömska när advokat Thóra Guðmundsdóttir blir påmind om den, av en ny bekantskap som hon hellre vore utan. En långtidsdömd pedofil på samma anstalt som pojken tycks ha ett lika sjukligt som skrämmande sinne för att skaffa sig kunskap i fallet. Vilka är hans intressen? Varför har han kontaktat henne? Samtidigt börjar en radiojournalist få hotfulla samtal till sitt program. Det är uppenbart att fler brott, med dödlig utgång, kan kopplas till branden. När hela sanningen gör sig hörd innebär den en fasa som går bortom naturen. I



4 kommentarer:

  1. Något som jag tycker är mycket obehagligt är när utvecklingsstörda döms för brott. Enligt texten verkar det som om han dömdes till fängelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag hålla med om, de har ju inte samma premiser som andra "normala" människor och behöver vård och hjälp istället för straff.

      Radera
  2. Den har jag också stående oläst och jag har bara läst första delen i den serien.

    SvaraRadera
  3. Det verkar finnas många populära isländska deckarföfattare!

    SvaraRadera