fredag 4 januari 2019

End of Yerar Book Survey -2018

Denna enkät hittade jag förra året när jag ville lyfta upp lite hur läsningen hade gått under året och vad jag tyckte om den., jag tänkte det var kul att försöka svara på så många som möjligt av de frågorna, (har försökt få med så många titlar som möjligt, för att visa på bredden på vad jag har läst, även om flera av böckerna skulle kunna vara svar på flera frågor) sen var det alldeles för många, detta inlägg har tagit flera dagar att få ihop. Jag har även med de frågor jag inte har svarat på om det är någon mer som vill göra den.



Sen när man svarar på den kommer man hela tiden på fler böcker man skulle vilja skriva om som är har varit lika bra under årets gång, men det får bli dessa svar som jag har med nu.



Number Of Books You Read: 173 (+ 2 som var påbörjade 2017)
Number of Re-Reads: 7 st
Genre You Read The Most From: Fantasy (40 st)

 Best Book You Read In 2017? Expeditionen. En kärlekshistoria av Bea Uusman

(If you have to cheat — you can break it down by genre if you want or 2018 release vs. backlist)
Book You Were Excited About & Thought You Were Going To Love More But Didn’t? Visheten vaknar av Elin Säfström (gillade både första delen och avslutande delen mycket mer än denna del)
Most surprising (in a good way or bad way) book you read?  Mitt hjärtas oro av Malou Sivers ( på ett bra sätt)
Book You “Pushed” The Most People To Read (And They Did)? 
Best series you started in 2018? De sju systrarna av Lucinda Riley  Best Sequel of 2018?Stormsystern och Skuggsystern av Lucinda Riley Best Series Ender of 2018? Winter av Marissa Meyer
Favorite new author you discovered in 2018? Om vi inte tänker på Lucinda Riley som i föregående fråga får fullpott med tre böcker så har jag även läst Liane Moriarty
 Best book from a genre you don’t typically read/was out of your comfort zone? Poesi Milk and Honey av Rupi Kaur
Most action-packed/thrilling/unputdownable book of the year? Winter av Marissa Meyer eller Lucinda Rileys böcker( stäckläsning men inte så mycket actionpackad handling)
Book You Read In 2018 That You Are Most Likely To Re-Read Next Year?  Nja, brukar inte läsa om böcker när jag nyligen har läst dem, så jag vill inte läsa om någon bok redan nu i år.
Favorite cover of a book you read in 2018? Black Eyed Susans av Julia Heaberlain
Most memorable character of 2018? Elide i Skuggornas drottning av Sarah J Maas
Most beautifully written book read in 2018? 
Most Thought-Provoking/ Life-Changing Book of 2018?
Book you can’t believe you waited UNTIL 2018 to finally read? Expeditionen av  Bea Uusman
Favorite Passage/Quote From A Book You Read In 2018? 
Shortest & Longest Book You Read In 2018?Allt du önskar kan du få av Anna Jansson ( novell ca 25 sid) och  Madship av Robin Hobb ( 906 sid)
Book That Shocked You The Most  (Because of a plot twist, character death, left you hanging with your mouth wide open, etc. ) Children of Blood and Bone av Tomi Adeyemi (en överraskande sak i slutet av boken)
 OTP OF THE YEAR (you will go down with this ship!) (OTP = one true pairing if you aren’t familiar) Hmm kan egentligen inte välja ett par är Simon och Blue i Love Simon (Bara tre ord) av Becky Albertalli ett annat par är Tanner och Sebastian i Autoboygraphy av Christina Lauren
 Favorite Non-Romantic Relationship Of The Year Mirijam och Hervor i Marianne Cedervalls böcker jag läste novellen Snöstjärnor i december och älskade att läsa om dem än en gång.
Favorite Book You Read in 2018 From An Author You’ve Read Previously 
Best Book You Read In 2018 That You Read Based SOLELY On A Recommendation From Somebody Else/Peer Pressure:  
Newest fictional crush from a book you read in 2018? 
Best 2018 debut you read? 1793 av Niklas Natt och Dag
Best Worldbuilding/Most Vivid Setting You Read This Year? The Bear and The Nightingale av Kathrine Arden ( även The Girl in the tower)
Book That Put A Smile On Your Face/Was The Most FUN To Read? Inte för nära av Collen Oakley (pga mysfaktor)
Book That Made You Cry Or Nearly Cry in 2018? Det finns ett par som dragit fram lite tårar i ögonvrånap på mig i år tex Autoboygraphy av Christina Lauren men även Inte för nära av Collen Oakley
Hidden Gem Of The Year?
Book That Crushed Your Soul? 
Most Unique Book You Read In 2018?  Jag är jag är jag är. Ett hjärtslag från döden av Maggie O`Farrell (Ett jävla solsken av Fatima Bremer)
Book That Made You The Most Mad (doesn’t necessarily mean you didn’t like it)? Miraklet av Emma Dongohue (strikta katoliker och deras sätt att tolka sin tro), och som sagt en bok jag gillade var detta. Betyg 4.

Nu handlar det om mera bloggrelaterade frågor och 2018.

1. New favorite book blog you discovered in 2018? Jag läser ju engelska men har haft svårt att hitta någon bra engelsk blogg men i år hittade jag bloggen I should Read That, Justine har även en booktubekanal med samma namn.

2. Favorite review that you wrote in 2018? 
3. Best discussion/non-review post you had on your blog? 
4. Best event that you participated in (author signings, festivals, virtual events, memes, etc.)?
5. Best moment of bookish/blogging life in 2018? Något som slår allting annat är att läsa böcker och diskutera dem tillsammans med Evelina.
6. Most challenging thing about blogging or your reading life this year? 
7. Most Popular Post This Year On Your Blog (whether it be by comments or views)? Mest sidvyer har min recension av Resan tillbaka fått.
8. Post You Wished Got A Little More Love? Mina bokresor inlägg. Senaste finns här
9. Best bookish discover (book related sites, book stores, etc.)? 
10.  Did you complete any reading challenges or goals that you had set for yourself at the beginning of this year? Jag hade satt ett Goodreas redaing goal som jag klarade precis.

1. One Book You Didn’t Get To In 2018 But Will Be Your Number 1 Priority in 2019? Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid

2. Book You Are Most Anticipating For 2019 (non-debut)? Wundersmeden; Morrigan Crow och den hemliga kraften av Jessica Twonsend
3. 2018 Debut You Are Most Anticipating? 
4. Series Ending/A Sequel You Are Most Anticipating in 2018? Förutom Wundersmeden så nästa del av Lucinda Riley i De sju systrarna.
5. One Thing You Hope To Accomplish Or Do In Your Reading/Blogging Life In 2019? Läsa klart flera serier som jag håller på att läsa.
6. A 2019 Release You’ve Already Read & Recommend To Everyone (if applicable): 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar