söndag 30 september 2018

Bara tre ord av Becky Albertalli

Det är ett märkligt subtilt samtal. Jag märker knappt att det handlar om utpressning.
Vi sitter på de hopfällbara metallstolarna bakom scenen och Martin Addison säger: Jag läste din mejl. 
Va? Jag tittar upp. 
Förut. I biblioteket. Det var inte meningen så klart. 
Vadå, läste min mejl? 
Alltså, jag använde datorn efter dig , säger han, och när jag skulle logga in på gmail så var du redan inloggad. Du vet väl att du måste komma ihåg att logga ur? 
Jag tittar förvånat på honom. Han trummar med ena foten mot stolsbenet. 
Varför använder du inte ditt riktiga namn? frågar han.

Simon är inte den dramatiska typen, men när ett mejl hamnar i fel händer riskerar hans stora hemlighet att komma ut. Han måste agera, men hur ska han berätta att han är kär i den mest fantastiska killen någonsin när omgivningen inte vet att han är gay?
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

Boken heter Simon vs the homo sapiens agenda i originalspråk, och första gången den blev översatt till svenska fick den titeln Bara tre ord, men nu när det har blivit en filmatisering som heter Love, Simon har den svenska utgåvan fått byta namn till Love, Simon den med.

Jag läste denna bok tillsammans med Evelina, men jag hade tänkt läsa den någon gång innan jag såg filmen men det hade inte blivit av tidigare, men nu när vi har läst den är det dags att snart se filmen.

Om boken, kan bara säga att den ger mig en varm känsla av att läsa, den är så hjärtvärmande om hur dessa ungdomar ställer upp för varandra plus en härlig kärlekshistoria (nja egentligen flera kärlekshistorier pågår ).

Simon är homosexuell, men har inte kommit ut. Han är rädd för att hamna i strålkastarljuset och föredrar att spara dramatiken till musikalen som han är med om att sätta upp. Men så råkar skolans dramaking läsa Simons mail och hans hemlighet riskerar att avslöjas. Nu måste han visa för alla vem han är, men hur ska han göra det utan att det blir konflikter med hans vänner, utan att han måste kompromissa med sig själv? Och framför allt, utan att förlora chansen med Blue, den mest bedårande kille han aldrig mött.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar