måndag 5 november 2018

Skuggsystern (De sju systrarna #3) av Lucinda Riley

För den som älskar Downton Abbey och Jane Austen - det här är nutid och dåtid i en perfekt blandning! 
Star D'Aplièse står vid ett vägskäl i livet efter hennes älskade adoptivfars hastiga död. Pa Salt, som den mytomspunne miljardären kallades av sina sex döttrar, adopterade flickorna från världens alla hörn. Han har lämnat en ledtråd åt varje syster, en pusselbit för att hjälpa dem finna sina rötter, men Star - den mest gåtfulla av systrarna - känner sig tveksam till att lämna tryggheten i sitt nära förhållande med sin syster CeCe. I desperation bestämmer hon sig för att följa sin ledtråd till ett antikvariat i London, och där öppnar sig en helt ny värld ...
Etthundra år tidigare svär den viljestarka och självständiga Flora MacNichol att aldrig gifta sig. Hon bor lycklig och trygg i sitt hem vid sjöarna i nordvästra England, nära sin idol Beatrix Potter, när oförutsedda händelser för henne till London, hem till en av det edvardianska societetslivets stora profiler, Alice Keppel. Flora slits mellan passionerad kärlek och sina plikter mot familjen, men inser att hon endast är en bricka i ett spel, vars regler bara andra verkar känna till. Men så möter Flora en mystisk gentleman, som avslöjar svaren på de frågor hon sökt efter under hela sitt liv ... 
I takt med att Star utforskar Floras otroliga livshistoria påbörjar också hon en upptäcktsresa, kliver ut ur sin systers skugga och öppnar sitt hjärta för kärleken.
Lucinda Riley har gjort en makalös världssuccé med romansviten om de sju adoptivsystrarna, löst baserad på stjärnbilden Plejaderna. Första boken De sju systrarna, Maias bok, utspelar sig delvis i Brasilien och skapandet av Kristusstatyn. Andra boken Stormsystern, Allys bok, utspelar sig delvis i Norge och världen kring Edvard Griegs musik. Tredje boken Skuggsystern, Stars bok, utspelar sig i England och de makalöst vackra områdena kring Lake District i nordvästra England. 
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.
Jag bara älskar denna serien om De sju systrarna som Lucinda Riley har skrivit.  Tror också att varje bok blir bara bättre och bättre. När jag börjar läsa är jag väldigt spänd på vad som ska hända både i systerns egna nutida liv och i hennes bakgrunds berättelse. Jag gillar blandningen att det både är en nutida historia och en historisk historia som berättas,
Sen gillar jag att författaren plockar in riktiga händelser och personer i den historiska delen. Jag lär mig en del och det ger mig känslan att jag vill lära mig, speciellt från den här, gjorde mig intresserad av Stor Brittaniens kungligheter genom tiderna. 

2 kommentarer: