Jag har alltid varit
intresserad av andra världskriget och hur utrotningen av judarna
kunde gå till. Hur kunde nazityskland hållas, att inte
civilbefolkningen gjorde något??? En del gjorde något men det var
så få så det inte gav något genklang. Som tur hyllas de som
hjältar nu ex Schindler, syskonen Hans och Sofie Sholl , tyskan som
kom till Sverige och var med i Sekreterarklubben i Stockholm.
Har läst många böcker som jag skulle vilja skriva om här men det får nog vänta detta blev långt som det blev.
Nu har jag läst en
bok som heter ”I skuggan av Auschwitz. Förintelsen 1939-45” av
Artur Szulc. Tyvärr hittade jag så mycket intressant i den så det
blev en lång sammanfattning. Men för den som inte orkar läsa hela
så rekomenderar jag er att läsa den. Hemsk men intressant läsning.
Efter att ha läst
boken skulle jag vilja besöka är utomhus museumet på halvön
Westerplatte ett par mil från Stuthoff, se karta. Auschwitz besökte
jag i april 95, och det var en stor upplevelse, att se det gjorde det
än mer ofattbart men ändå fattbart.
Precis som titeln
anger handlar det om inte bara Auschwitz och Birkenau utan alla
förintelselägren i Polen se karta.
Auschwitz står som
en symbol för massmördandet under förintelsen ( den största delen
ca 80 % procent av alla judar och mesta delen av de Polska judarna
(95 %) under perioden 1943-1943) och Anne Frank för som en symbol
för offren. Författaren vill utifrån den senaste forskningen
beskriva, på ett åskådligt och lättilgängligt men inte lättsamt
sätt, hur förintelsen stegvis växte fram hos nazityskarna.
Förintelsen måste sättas in i ett kronologiskt, geografiskt och
idéhistoriskt sammanhang , annars kan detta unika folkmord aldrig
begripas (s 9)
Startpunkten är
troligen Hitler. (min anm, vem annars?) I Mein Kampf skriver han att
juden ”är och förblir den evige parasiten och snyltgästen som
sprider sig som en skadlig bacill så snart gynnsam jordmån inbjuder
därtill”. Synen på juden som arvfienden – bäraren av marxism
och bolsjevism – och källan till allt fördärv återkommer i hans
offentliga uttalande och samtal med underordnade. Ingen tvekan om att
han ville att judenheten skulle avlägsnas från Tyskland och så
småningom världen….Allt från fuhrerkansliet i Berlin till olika
ministerier och departement skulle bidra med sin specifika kompetens
och agera inom sitt ansvarsområde för att göra exkluderingen av
judarna möjlig. SS och dess olika avdelningar skulle sedan genomföra
förintelsen, med assistans av andra samhällsorgan.
Efter Hitler
maktövertagandet 1933 infördes stegvis antijudiska lagar och
förordningar. Fysiska övergrepp var ovanliga, åtminstone fram till
kristallnatten november 1938. Natzityskarnas övergripande mål med
sin antisemitiska politik under 1930- talet var att exkludera judar
från det tyska samhället och få dem emigrera. Gobbel säger under
ett partimöte i ett tal 1936 ”Om världen vill ha våra judar så
kan de väl ta emot dem. Vi ger gärna bort dem.” När emigration
och andra planer, exempelvis tvångsdeportering, visade sig vara
otillräckliga övergick natzityskarna till en mer radikal metod.
Idén att utrota
judarna växte fram i omgångar, inte minst efter erövringen av
Polen när den natzityska regimen fick, som de såg det, ett rejält
judeproblem. (I Polen levde mer än trettio procent av Europas totala
judiska befolkning).
De först
massavrättningarna av judar utfördes i samband med invasionen av
Polen i september 1939. Förutom att likvidera polska ledare och
samhällsföreträdare att även trakassera och döda polska judar.
Stor sannolikhet godkände Hitler, Himmler och Heydrich tilltagen mot
judarna.(s 16-17)
Hitlers utsago i ett
tal till riksdagen den 30 januari 1939 ”Jag vill idag åter vara
profet: om den internationella finansjudendomen inom och utom Europa
skulle lyckas att än en gång störta folken i ett världskrig, så
blir resultatet inte en bolsjeviitisering av världen och därmed
judendomens seger, utan ett förintande av den judiska rasen i
Europa”. Var Hitler så tydlig i sitt uttalande om förintelsen
eller? Förintelsen brukar annars framställas som en hemlighet, där
kodord användes för att dölja massmorden på judar, och här ska
Hitler helt oförblommat ha uttryckt en avsikt att utrota dem. Var
det inte vanvettigt att avslöja en planerad utrotning? Samtidigt
kan Hitler ha räknat med att ingen skulle tolka honom ordagrant. Och
kriget gav honom möjlighet att fullfölja en grym förintelseplan.
Men endast talet räcker inte som förklaring.
Mördandet av sex
miljoner judar krävde ett krig i vilket våldet kunde brutaliseras
och extrimismen frodas. I krigets dimmor var det också lättare
att dölja en pågående utrotningskampanj. Gobbel skriver i sin
dagbok våren 1942 ”Gudskelov har vi nu under kriget en mängd
möjligheter som vore oss förmenade i fredstid. Det måste vi
utnyttja”. Det låg inte i nazityskarnas intresse att göra
massmorden på judar offentliga, dels för att inte framstå som
blodtörstiga mördare, dels för att även en totaltiär och
rasistisk regim som den nazistiska tog hänsyn till hemmaopionen och
dels för att man förstod det oerhörda i vad man gjorde.
Det mest troliga är
att ingenting av detta hade hänt ifall andra världskriget aldrig
brutit ut. Den tanken bör man ha med sig. ( sid 25-26)
Även de icke
judiska polackerna drabbades att forslas till tvångsarbete runt 2,5
miljoner forslades till Tyskland, för att de inte kunde leverera tex
matvaror. 200 000 polska barn bedömdes vara lämpliga till för
germanisering och stals från sina föräldrar och fördes till tyska
fosterföräldrar.
För nazisterna var
polackerna Untermenschen,
undermänniskor, som stod i vägen för ett tyskt livsrum i öster.
Det polska folket tvingades leva under en regim som drevs av den
ideologiska övertygelsen att polacker ( även ryssar, vitryssar etc)
tillhörde en sämre ”ras” som de benämnde det. Polackerna
utsattes för ett folkmord genom slavarbete, pacificieringsaktioner,
undermåliga matransoner och allmän terror. Polska judar var så
småningom ämnade för fullständig
utrotning. ( s 32). Polacker skulle utnyttjas hänsynslöst och
dödas, och de som överlevde skulle reduceras till slavar. (s 45)
Januari
1942 under Wannseekonferensen, även om det inte talades ut men efter
det började tågen med judar från olika delar i Europa rulla till
Birkenau. Det
som började med massmord i mindre skala – på Himmlers befallning
– utvecklades snart till fullskalig industriell utrotning. I
Birkenau fanns förutsättningar som andra mordcentra saknade, Staden
Auschwitz hade utmärkta järnvägsförbindelser med hela Europa och
Höss hade upptäckt den mes effektiva mordmetoden. I Auschwitz fans
således erfarenheten och viljan, nu skulle man bara fullända
processen.
”Icke
desto mindre verkade skälen bakom utrotningspogrammet vara korrekta
enligt mig. Jag reflekterade inte över det då; jag hade fått order
och jag var tvungen att utföra den. Huruvida denna utrotning av
judar var nödvändig eller inte var någonting som jag inte kunde
tillåta
mig själv ha en åsikt om då jag saknade helhetsbilden. Om fuhrern
personligen hade beordrat den ”slutgiltiga lösningen av
judefrågan”, så kom det för en nationalsocialistiskveteran och i
ännu högre grad för en SS-officker inte på frågan att
ifrågasätta dess nytta.”
Höss
intog en ståndpunkt som var vanlig bland SS-officerare, de hade bara
lytt order. Höss sade sig förstå det felaktiga i sina gärningar
men han betonade
att han drivits av ideologisk övertygelse. Det han hade gjort hade
haft mening för honom. För kommendanten i Auschwitz var utplåningen
av judarna enbart ett led i hanterandet av dem som arvfiender till
det nantionalsocialistiska Tyskland. Att antismetismen omsattes i
denna blodiga politik betraktade
Höss som fullt naturligt och rationellt, och han var förvissad om
det legitima i att fysiskt förinta det judiska folket. Med andra ord
låg Höss inte sömnlös om nätterna
och grubblade över vad han och hans manskap höll på med och
varför.
(s.
53-54)
När
judar hämtades i byar och städer var de våldsamma handlingarna (ex
skjuta dem som höjde rösten eller gjorde annat motstånd)
för att uppnå omedelbar lydnad av övriga. Tyskarna ville undvika
att judarna förvandlades till en ohanterlig folkmassa. Slag och
verbala trakasserier var också vanliga. Våldet och förnedringen
handlade om att skrämma judarna till passivitet och följsamhet.
Transporterna löpte då friktionsfritt. (s 76-77)
Polischef
Häfele tjänstgjorde i Chelmno berättar om hur det var ” Vi
skulle inte ha något med själva exterminationen av judar att göra.
(var mottagare av anlända fångar) Slutligen sa Plate att den som
vägrade utföra sin plikt eller som vägrade följa order,
omedelbart skulle skickas till koncentrationsläger.
Under
min tjänstgöring som soldat och polisofficer påmindes vi ständigt
om att order måste utföras. På grund av denna uppfostran var en
order något heligt för mig. Dessutom hade kapten Lange sagt till
oss att ordern rörande utrotning av judar hade utfärdats av Hitler
och Himmler. Vi hade drillats i att betrakta alla order från statens
ledare som legitima.”
Goebel
skrev en
ledarartikel:
”Det
är skillnad mellan människor och människor liksom det är skillnad
mellan djur och djur. Vi vet att det finns goda och onda människor
liksom det finns goda och onda djur. Det faktum att juden ännu lever
mitt ibland oss är inget bevis för att han hör till oss, lika lite
som loppan blir ett husdjur bara genom att vistas i huset. Om herr
Bramsig eller fru Knöterich (påhittade karaktärer som användes
vid fler tillfällen för att personifiera gnäll och defaitistiska
tankar) grips av medlidande då de får syn på någon gammal kvinna
som bär judestjärnan, så får de också vara goda och komma ihåg
att en avlägsen släkting till denna kvinna vid namn Nathan Kaufman
(vart en amerikans
judisk affärsman som faktiskt hade förespråkat sterilisering av
alla tyskar under 65 år för att göra slut på Tyskland. Hans idéer
utnyttjades maximalt av nazisiterna i deras skräckpropaganda
gentemot judarna) sitter i New York och har utarbetat en plan
enligt vilken den tyska befolkningen under 60 år ska steriliseras,
och att söner till hennes andra släktingar står som krigshetsare
bakom mr Roosvelt under namnet Baruch, Morgentau eller Untermeyer för
att hetsa honom i kriget och att, om det skulle lyckas, kanske en
hygglig men aningslös USA-soldat kommer att skjuta ihjäl herr
Bramsig eller fru Knöterich ende son , allt till judendomens stora
ära.”
Utifrån
att vissa antijudiska påbud inte hade tagits väl emot av alla
tyskar (tex att bära stjärnan på sina kläder), var vissa
folkgruppsjudar skyddade tex tyska. Först efter USAs krigsförklaring
uttrycker Hitler viljan att straffa alla judar för att de enligt
honom bar ansvar för kriget. Himmler tillmötesgick gärna furherns
önskan men det skulle dröja ytterligare
ett par månader innan utrotningsplanen ingrep alla judar. Heydrich
bestämde med Hitlers godkännande att utrotningen av judar under
tysk kontroll skulle påskyndas och vara fullbordad före utgången
av 1942. (s 101-102)
Aktion
skördfeest,
en stor massskjutningsavrättning av judar 42 000, den största som
nazityskland företog sig . En SS-general hade betonat att
judeutrotningen var en ”ärofull sida i vår historia
som aldrig har skrivits och aldrig kommer att skrivas”. De hade
utplånat en bacill, för att använda hans ord. (s 164)
Många
av polackerna var antisemister
pga att de ansåg sig veta att polska judar hade sammarbetat med
sovjetmyndigheterna. Därför hade de en antijudisk hållning. Därför
utmålades Polen som en lojal allierad nation med en befolkning som
trots lidanden och förföljelse agerade föredömligt ur morakliskt
hänseende. Med andra ord en nation som förtjänade
särskild uppmärksamhet och diplomatiskt stöd.
Tyskarna accepterade
utländska pass så de judar som hade ett klarade sig bättre än de
som hade. Tex i ghettot i Warzawa kunde de gå ur och in i ghettot
som de ville. Skyddspass som tex Raul Wallenberg utfärdade räddade
många judar. Från Frankrike deporterades inte judar med franskt
medborgarskap likaså ifrån Bulgarien, Ungern och Italien. (s 183).
I oktober 1944 vägde
man i hemlighet en ung judinna som dött i tyfoidfeber., ålder 34
år, 1,60 m lång, en normalt utvecklad mor till två barn. Hon vägde
19 kg. (s 200)
När dödsmarcherna
började, förstod de flesta nazityskar att de allierade snart skulle
invadera och befria koncentrationslägren, därför förstörs bevis,
fångar dödas eller flyttas, Det kan finnas flera skäl att man inte
bara lämnade fångarna en orsak var att man alltjämt ansåg att man
behövde fångarna som slavarbetare. En annan att fångarna inte
kunde tillåtas att hamna i i västallierade eller sovjetiska händer
eftersom de kunde vittna om tiden i koncentrationslägren. Det tredje
skälet var att Himmler hyste tanke om att fångar, särskilt
judiska, kunde användas som ett förhandlingskort i evventuella
samtal om separatfred med de västallierade. Denna idé säger något
om SS-chefens förvridna verklighetsuppfattning. (s 204)
Polacker och tjecker
försöker hjälpa fångarna under dödsmarcherna genom att i smyg
dela ut mat och vatten. Om de upptäcks blir de ofta skjutna (s216)
Utrotandet av judar
skedde in i det sista. Fantastimen som präglat utrotnadet av judarna
ville inte släppa taget om nazityskarna, inte ens när det stod
klart att de skulle förlora kriget. Det var som om de ansträngde
sig för att alla fall lyckas uppfylla ett mål; att utplåna det
judiska folket.
(s 220)
Inte ens efter
kriget är slut är det frid för judarna. I polen har polackerna
tagit deras hus och vill inte lämna tillbaka dessa. Antisemitismen
dog inte ut 1945. Antijudiska kravaller bröt ut , bland annat i
Paris. Övergrepp mot judar med dödligt utfall ägde rum i flrera
städer i östra Europa, den värsta i polen 1946 då 40 judar
mördades av polska säkerhetsfunktionärer och civilister.
När nazisterna kom
till makten hade de ingen utrotningstanke utan den kom till sucesivt
under krigets gång Den ideologiska grunden fanns men beslutet att
genomföra massutrotning föregicks av byggandet av gaskammare.
Himmler omsorg Inget var förutbestämt utan det var resultat av
medvetna var av grundade ideologiska övertygelser. Utrotningen hade
mening för inspiratörer och beslutsfattare som Hitler och Himmler,
för planerar och strateger Heydrich och Eichmann sant för
utvecklare och utförare som Höss, Globinick, Wirth och Stangl.
Dessförinnan hade redan judarna definierats som fiender och
exkluderats ur samhället med hjälp av lagstiftning, koncentreras i
ghetteon och märks ut med davidssjtärnor och utnyttjas som
slavarbetare samt även systematiskt mördats. Förintelsen var
tveklöst ideologiskt motiverad. Ändå finns viljan att dölja
spåren efter utrotningen Använde ord som specialbehandling
(ihjälgasning), evakuering eller deportation (förflyttning till
koncentrationslägren). Visst gjorde man allt för att hålla allting
hemligt men också för att distansera sig från mördandet. Även
Gobbel använde ordet”barbariskt” i sin dagbok.
Förintelsen blev
viktigare än någonting annat under kriget. Utplånadet av Europas
judar blev huvudmålet Himmler var utrotningen en ärorik historia,
som genomfört utan att förlora sin mänsklighet. Men såväl
kodspråket som ansträngningarna att dölja spåren avslöjar att de
förstod att de var ett sällsynt släkte som klarade av att utföra
grymheter för det tyska folkets bästa. SS ansågs vara ett
ideologiskt avantgarde som skyddade den tyska rasen. De väntade sig
att omvärlden skulle känna tacksamhet över vad de åstadkommit men
ansåg att den inte var redo att se juden som mänsklighetens meds
depraverade art.
Författaren anser
att förintelsen - var ett folkmord riktat mot judar och inte som ett
paraplybegrepp för samtliga offer. Om man tittar på förintelsen,
på varför och hur den växte fram samt på vem det var som skulle
elimneras inom ramen för ett utrotnigsprojekt som genomsyrade helad
den nazityska statsappartaten så råder ingen tvekan om att judar
var en särskild kategori av offer.
Ingen annan
folkgrupp än judarna, kanske med undantag av romerna, utsattes för
fullständig avhumanisering, isolering i getton och till sist
utrotning i förintelseläger – som anlades för att mörda just
judar. Vad som gör förintelsen unik är att den kom till medvetna
beslut som var baserade på politiska och ideologiska övertygelser.
Den ändlösa och grymma precisionen i genomförandet gör också
förintelsen unik.
Handikappade
mördades för att de var sjuka. Judar trots att de var friska, även
om nazisterna talade om dem som de vore en sjukdom. Det var dock ett
bildspråk avsett att jämföra judar med bakterer som behövde
avlägsnas från samhällskroppen, annars skulle den fördärvas.
Handikappade ansågs våra ovärdiga ett liv och betecknades som
obehövliga ätare – nazityskland utgick från medicinska och
ekonomiska hänsyn. Judarna betraktades å sin sida som ideologiska
fiender, som parasiter och ett antifolk eller snarare icke folk. Om
man inte kan urskilja dessa skilda motiv bakom morden på
handikappade, på ryssar och polacker och judar kan man aldrig dra
fruktbara slutsatser. Orsakerna bakom morden på exempelvis
handikappade och utrotningen av judar måste hållas separerade, även
om slutresultatet var detsamma.
Det som gjorde
förintelsen till en unikt judisk katastrof var själva konceptet,
från idéer till beslut och implementering. Helheten måste beaktas
och inte enbart delarna.
Under förintelsen
av judar reducerades mänskligt liv till siffror: Hur många
individer fick plats i en gasvagn? Hur många kalorier behövde en
människa för att överleva? Hur många judar skulle deporteras
dagligen från Warsawas getto? Hur många kilo Zyklon B krävdes för
att döda 2000 människor i ett svep? Hur många människor fick
plats i en barack och på en sovplats? Allt detta räknade nazityska
SS-officerer som Eichmann på.(s 235-238)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar