lördag 16 april 2016

Read-a-long Odinsbarn av Siri Pettersson delrecension 2

Under denna vecka har vi läst till och med sidan 314 i read-a-longen som Nelly håller i. Och ska väl se om jag kan få ner lite tankar om vad jag tycker hittills.
Ja, vet ännu inte riktigt om jag har fastnat i den men den är ändå lättläst, har bara läst en gång under veckan och hann alla sidorna. Hirka fortsätter att fascinera mig, hon är så lätt till sinnet fast alla svårigheter hon hamnar i, och när hon kom till Korphem så välkomnas hon med en gång och får till och med "jarl"- sonen Tein till vän. Och hennes läkekonst tas till vara.

Ett par saker som jag under veckan funderade över var;
Bortbyting, Som ingår i vår mytologi, att ett människopar får sitt barn bortrövat av troll och får trollungen att ta hand om istället. Hirka är den där mänskliga bortbytingen och vi får se hur människobarnet klarar sig hos trollen.

Ni som läser böcker där det ingår kartor, hur mycket tar ni hjälp av dem att hålla reda på var i världen de befinner sig? Jag gör det ibland men oftast så läser jag bara vidare för handlingen är viktigare än att veta var de är på en karta. Sen klarar jag inte av teckensnittet på denna karta kan knappt läsa vad det står.

Precis som förra veckan kommer jag att länka till de andras inlägg här nedan

Nellons bokblogg
Lion´s Library
I Elinas hylla
cissigrip.blogg.se
The world I live in
Littermentärt
Maddes bokblogg

6 kommentarer:

  1. Håller med dig om kartan i den här boken. Annars brukar jag tycka det är mysigt med kartor i böcker.
    Här kan du läsa mina tankar http://bokgodis.blogspot.se/2016/04/odinsbarn-read-long-del-2.html

    SvaraRadera
  2. Vad intressant det här med bortbytningen, har inte tänkt så men det gör att det känns ännu mer spännande! Gillar kopplingarna till mytologin även fast jag inte har så mycket koll på det. Jag längtar tills Hirka träffar sina egna, om hon nu kommer göra det...

    SvaraRadera
  3. Väldigt intressant det där med bortbytingen. Har inte tänkt i de banorna med det är ju helt klart en möjlig tolkning :)
    Och kartan tittar jag på ibland, men tycker ofta det gör läsningen så hackig att jag inte brukar göra det.

    SvaraRadera
  4. Just, har inte tänkt på det där med bortbyting, men så är det ju. Kartan har jag inte tittat mycket på, måste jag erkänna.
    Mitt inlägg om del 2 finns att läsa här:
    http://havsdjupens-sal.blogspot.se/2016/04/read-long-odinsbarn-del-2-sidan-152-314.html

    SvaraRadera
  5. Jag tittar nästan aldrig på kartor, det förvirrar mig mer än hjälper :)

    SvaraRadera
  6. I början brukar jag titta på kartan för att se var och hur världen är tänkt att se ut. Men ju längre in i handlingen så läser jag bara vidare utan att bry mig om den. Så i mitt fall kunde det gärna vara kartfritt i fiction böcker. Men om den finns i en fakta bok är det ju mer relevant att ha den med och förtydliga text och berättelse.

    SvaraRadera