lördag 2 april 2016

Veckans bokbloggsjerka

I dag har Annika haft hjälp att ställa frågan i bokbloggsjerkan

Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Jag kan inte bara nämna en jag har många favorit som är klassiker. Bara alla Jane Austen  och Charles Dickens ger ju mer en än att välja från. Sen kan man ju gå in på skräcktema tex Dracula av Bram Stoker, Rebecca av Daphne du Maurier, något om Sherlock Holmes eller av Allan Edgar Poe.
En barnklassiker är den Den hemlighetsfulla trädgården eller någon bok om Lille Lorden som Frances Hogdson Burnett har skrivit.
Sen har många klassiker gjorts om till seriealbum tex Jane Eyre, Futhering hights och Dracula om man vill inte vill läsa en tjock bok fast ändå få handlingen av en klassiker.

Om jag hade mer tid på mig så skulle jag säkert kommit på flera förslag.

2 kommentarer:

  1. Rebecca gillar jag verkligen!

    SvaraRadera
  2. Jag funderar på om man kanske borde läsa den där Rebecca, har bara sett filmen :)

    SvaraRadera