fredag 1 april 2016

Veckans bokbloggsfråga v 13

I min utmaning Temaläsning 2016 ligger i mars månad fokus på kvinnliga författare. Det har ju också för några veckor sedan varit internationella kvinnodagen, vilket jag sett har uppmärksammats hos några bokbloggare. Denna vecka undrar jag därför om du tänker på författarens kön när du väljer böcker? Läser du flest böcker av kvinnliga författare eller av manliga författare? Tycker du att kvinnliga författare bör uppmärksammas mer än de manliga? Och till sist – vilken/vilka kvinnliga författare är just din favorit? 

Jaha, då ska vi se vad jag ska svara på Barnboksbloggens fråga denna vecka då:
Jag ska väl ärligt fråga att det inte gör mig något om den är en kvinnlig eller manlig författare när jag väljer en bok att läsa. Det räcker med att veta att boken har fått bra kritik, eller att jag har gillat andra böcker jag har läst av författaren innan. Sen tror jag att jag läser lika många böcker av en kvinnlig som en manlig författare, har ingen statistik på det, går efter mer hur det känns, att det är ca 50/50. Och inte tycker jag de kvinnliga bör uppmärksammas mer för varje författare är värda sin status som just författare. Har väl ingen riktig favorit bland kvinnliga författare, men J K Rowling med sina Harry Potter böcker måste ändå ges lite favoritskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar