tisdag 25 oktober 2016

Kulturkollos veckoutmaning Författare om, i och bakom texten.


I kulturkollos veckoutmaningen denna vecka handlar det om Författare om, i och bakom texten. Först kom jag verkligen inte på vad jag skulle kunna skriva om detta men efter att ha läst inlägget och fått förtydligat det lite mera : Veckans utmaning handlar om författare och deras texter. Det kan handla om hur de skriver om andra och om sig själv, men också om fiktiva författare i litteraturen. Jag vill att du berättar om en bok där en verklig eller en fiktiv författare är viktig. Kanske en bok om att skriva, en bok där en författares röst är väldigt tydlig eller varför inte en självbiografisk bok. Och tänkte lite på det så kom jag på lite saker som jag ville ta upp, först en bok som jag läste nyligen och det var John Ajvide Lindquist bok Rörelsen den andra platsen. Där det ska föreställa den unge Johns egna berättelse och man får även utdrag av den text han skriver i samband med det som händer. Den kategoriseras som en roman men vad är vad i berättelsen. En del måste väl ändå vara sant från hans egna liv. Sen kan jag väl tycka att som skräckroman är den väl inte en av hans bättre, för jag tycker inget slår Låt den rätte komma in och Hanteringen av odöda, Eller några av hans noveller som jag inte minns vad de heter just nu.

Sen de första tankarna gick till en annan självbiografisk roman som jag gillade mycket och det beror väl på att jag är jämnårig med författaren och har växt upp i samma stad som honom. Även om jag aldrig har umgåtts i samma "kompisgäng" och han är okänd för mig på det sättet. Och det är MorganLarsson  Radhusdisco..

Det finns säkert ännu mer att skriva om här men jag nöjer mig med dessa

2 kommentarer:

  1. Radhusdisco gillade jag verkligen! Tycker också om böcker, som den du beskriver av Ajvide Lindqvist, där författaren kanske skriver om sig själv, eller bara använder ett namn.

    Linda Kulturkollo

    SvaraRadera
  2. Har läst Ajvides bok Låt den rätte komma in. Gillade den. Han skriver bra i genren skräck.

    SvaraRadera