onsdag 19 oktober 2016

Tematrio - destination Öar

När jag denna vecka först såg vad Lyrans Noblesser ville ha tips om i tematrio, Berätta om en bok/berättelse som utspelar sig på en ö. Bebodd, eller ej, kom jag inte riktigt på vilka böcker jag skulle tipsa om, för jag kom bara tänka på en massa deckare, både svenska och utländska, men sen valda jag dessa tre böcker som jag listar hä nedan, som dem jag ville tipsa om. En icke deckare men ändå innehåller lite mysterie från en kanalö, närmare bestämt Guernsey. Sen en författare från min hemtrakt som skriver om Marstrand. Och den sista som är en deckare från Gotland, och det är en av de jag gillar bäst utifrån de deckare som finns som utspelar sig på Gotland. Gotland verkar vara lite som det svenska Midsomer  (TV-serien Morden i Midsommer där många mord sker). Beskrivningarna om böckerna har jag hämtat från Adlibris sida.


Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap

av Mary Ann Shaffer

Januari 1946: London är på väg att återhämta sig efter kriget och författaren Juliet Ashton funderar över sin nästa bok. Så får hon en dag ett brev från en man hon aldrig träffat, Dawsay Adams från ön Guernsey i Engelska kanalen som under kriget varit ockuperad av nazisterna. Adams har hittat Juliets namn på försättsbladet till en bok av Charles Lamb och nu undrar han om hon känner till fler böcker av samme författare.

Juliet och Dawsey Adams börjar brevväxla. Han berättar om öns läsecirkel, Guernseys litteratur- och potatisskalssällskap, och snart har Juliet inlett brevväxling med flera av läsecirkelns medlemmar. Hon fängslas så av deras öden och berättelser om livet på ön att hon bestämmer sig för att åka dit. En resa som kommer att förändra hennes liv.

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap kan läsas och uppskattas av alla. Mary Ann Shaffer har skapat en underbar samling karaktärer som man efter läsningens slut känner att man gärna hade umgåtts mer med.















Mercurium av Ann Rosman
År 1802 står Metta Fock Ridderbielke inför rätta misstänkt för mord på sin man och två av sina barn. Mot sitt nekande döms hon att sitta på Carlstens fästning. Isolerad på den karga ön ska hon stanna, tills hon erkänner eller går under vilket som kommer först. Utan möjlighet till kontakt med omvärlden, utan vare sig penna eller papper, börjar hon brodera. Ord för ord tar en förtvivlad nådeansökan form.

2011 hålls en storslagen maskerad på fästningen. Gräddan av Sveriges societet är där, och innan kvällen är över har två personer mist livet. Men portarna har hela tiden varit stängda och bevakade, ingen kan ha tagit sig in eller ut. Finns mördaren någonstans bland de 94 gästerna? Kriminalinspektör Karin Adler kallas till platsen och pusslandet kan börja










Spinnsidan av Marianne Cederwall
Tänk att det ska behöva hända så mycket i den lilla socknen Kajpe Kviar!

Väninnorna Mirjam och Hervor, som är tillbaka på Gotland och har tänkt ägna våren åt läsning, örtletande och trädgårdsskötsel, upptäcker snart att inget är som vanligt. Bonden Sylve är långt ifrån sitt forna jag efter olyckan och Mirjam får dåligt samvete varje gång hon ser honom. Dessutom är det något som inte stämmer med de nya grannarna, den till synes hjälpsamma Kajsa och den tysta, ensamma pojken Emanuel. Och vad är det med alla karlar? Både bror Aron och den nyfunna vännen Bosse håller på att deppa ihop fullständigt. Till råga på allt har Mirjam polisen inpå knuten, som påminner henne alltför väl om den där sommaren då de tre direktörerna gick och dog.

När så Hervor får en ovälkommen syn i skogen inser både hon och Mirjam att de återigen har en del att ta itu med. 

3 kommentarer:

  1. Jag har inte läst Mercurium, men de två andra i din trio har jag läst och gillat.

    SvaraRadera
  2. Cederwall är den enda av de här jag inte läst något av.

    SvaraRadera
  3. Ann Rosman är en stor favorit, hennes böcker brukar vara väldigt bra.

    SvaraRadera