måndag 3 oktober 2016

Sagan om Isfolket - Sol Angelica av Ray och Mona Husac (baserad på Margit Sandemos orginal)

Isfolket var ättlingar till Tengel den onde som ingått en pakt med djävulen och med det sålt sina efterkommande till ondskan. De sas att de var förtappade, avlade av is och i satans tjänst. Sol av Isfolket, den unga, vackra häxan var redo att ge sig ut i världen för att finna sina likar vid Brösarps backar, redo att möta mörkrets makter och dess furste. Men det var en farlig tid för Isfolkets drabbade då häxjakten rasade för fullt i norden.

Text och bild från Adlibris

Ännu ett seriealbum har jag läst nu i helgen. Detta var kul att återuppväcka Sagan om Isfolket igen, som var en av mina favorit runt 20 års åldern. Lite annorlunda att återuppleva det som seriealbum och inte som romanen jag läste som ung. Det är vältecknat och handlingen håller sig till orginalet.

1 kommentar:

  1. Jag läste den första delen av seriealbums-versionen, men jag hade svårt för den. Det kändes som att allt gick så snabbt, men jag har ju läst bokserien 4 gånger så det märks väl tydligt för mig hur mycket som fått stå tillbaka och hoppas över.

    SvaraRadera