torsdag 13 februari 2020

Hett i hyllan vecka 7 / 2020

Så här skriver Monika om Hett i hyllan

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Bokrean, 2018, då fick jag för mig att kolla in ett förlag med kristen litteratur för att se vad de hade för intressant på bokrean, och köpte några, som jag sen aldrig läste, skulle vara dags att göra det snart...

Fredsbarnet - Don RichardsonTänk dig att ge evangeliet till kannibaler som blir mer imponerade över Judas förnekelse än Jesu offer
 Bland huvudjägarna i Sawi i Irian Jaya var svek ett ideal som deras folk utövat i generationer. Hjältarna i sawilegenderna var inte de som tog flest huvuden i strider eller bakhåll, utan de som bäst utövade svek genom att bli vän med sitt offer innan de tog deras huvud. När missionärerna Don och Carol Richardson sökte efter nyckeln som skulle öppna upp för evangeliet bland sawi-folket verkade Gud på ett förundransvärt sätt. Han uppenbarade sitt sanna Fredsbarn – den perfekta uppfyllelsen av deras egen analogi om att bli friköpt. Fredsbarnet beskriver den vånda – och triumf – som ­Richardson fick genomgå under sin oförglömliga tid bland detta högt älskade folk. Don Richardson har skrivit flera storsäljande böcker; Fredsbarnet och Evigheten i deras hjärtan är två av dem. Han och hans fru Carol tillbringade 15 år bland sawifolket. Don är ordinerad pastor. Sedan 1977 har han verkat inom missionsorganisationen World Team.

2 kommentarer:

  1. Det här ligger så långt från det jag brukar läsa så jag förstår inte ens texten om boken.

    SvaraRadera
  2. Nej, det här med missionärer alltså... Låter inte alls som en bok för mig.

    SvaraRadera