söndag 9 februari 2020

Min bokresa # 76 - The Book Addiction Tag

1. What is the longest amount of time you can comfortably go without picking up a book?
Svårt att veta, för jag läser minst några sidor varje dag, så jag skulle nog reagera bara efter en dag att jag saknar att läsa.
2. How many books do you carry on your person (physical or device) at any one time?
Jag är inte den som alltid bär med mig en fysisk bok, men om jag vet jag kommer vara borta en hel dag och har möjlighet att läsa så har jag i alla fall en fysisk bok med mig. Sen innehåller min telefon alltid Storytel och där har jag ju en hel bokhylla full med böcker, men när jag inte har nät kan det ju vara svårt att läsa men en till två böcker brukar jag se till finns nerladdade så jag kan lyssna på eller läsa som e-bok.
3. Do you keep every book you buy/receive or are you happy to pass them on to make space for more?
Jag har nu inte på länge gjort mig av med böcker som jag inte vill ha, men jag gjorde en rejäl rensning av mina böcker för några år sen.
4. How long would you spend in a bookshop on a standard visit?
Nu är det ju så att jag inte handlar så mycket böcker utan jag lånar mest från biblioteket. Plus att jag har fibromyalgi och atros så att bara gå runt att strosa och titta på ev böcker jag vill handla eller läsa tar emot. Men jag gillar att se på alla böcker så kanske mellan 10-15 minuter om jag har möjligheten.
Det samma gäller biblioteket, nu är det så ofta att jag reserverar eller vet vad jag vill låna, jag går aldrig runt och spontan plockar de böcker jag vill läsa. Men jag saknar att kunna göra det.
5. How much time per day do you actually spend reading?
Oj, svår fråga för det beror ju på vilket humör jag är på att läsa, om något annat lockar mer eller jag är upptagen, men skulle säga att jag läser minst 30 minuter per dag, och de dagar jag läser mycket kan det vara flera timmar (speciellt om jag lyssnar på en ljudbok).
6. Where does the task “picking up a book” appear on your daily to-do list?
Nu är det ju så att jag är sjukskriven och går hemma, så egentligen är det direkt efter frukost jag skulle kunna börja läsa och ibland gör jag det. Men oftast brukar jag börja läsa efter jag har ätit middag runt fem-tiden.
7. How many books do you reckon you own in total (include ebooks)?
Nu är jag den som inte oftast läser e-böcker, men i min bokhylla på Storytel finns det ju några även om det är mest ljudböcker och ska vi räkna med dem i den bokhyllan så vet jag inte ens hur många det är flera hundra (300 och uppåt). Det är en lista jag skulle behöva beta av helt enkelt, fysiska böcker jag äger, är svårt att ha koll på för som det är nu har jag inga bokhyllor så de är nedstoppade i lådor i förrådet gällande lästa böcker, de olästa finns i min rull/bok-vagn, i en byrålåda, i ett par hyllor i en garderob plus några högar uppå byrån. Där jag skulle kunna tänka mig att jag har ca 325 olästa (för en genomräkning i slutet av förra året) plus lika många säkert lästa i alla lådor.
8. Approximately how often do you bring up books in conversation?
Det beror ju helt enkelt med vem jag talar med, om det är sådana jag känner så vet de flesta att jag läser men alla samtal handlar ju inte om läsning och böcker. Men jag gillar att prata om läsning och böcker med de jag vet är stora bokälskare dem med. Sen kan jag säga att jag och Evelina som läser mycket böcker tillsammans dagligen skriver och diskuterar med varandra dagligen på Goodreads om de böcker vi läser och även andra böcker och läsning.
9. What is the biggest book (page count) you have finished reading?
Svårt att veta men ett par jag läst rätt nyligen som var på runt 1100 + sidor var Himlakroppar av Eleanor Catton och Det av Stehpen King.
10. Is there a book you had to get your hands on against all odds (searched bookstore, online digging, stalked author, etc.)?
Pga jag lånar de flesta böcker jag läser, så tror jag inte det. Sen kan det ju vara kul att ha en speciell fin upplaga av en favoritbok. Fast det är ingen som jag kan säga jag har haft sådana problem med att hitta som beskrivs i frågan.
11. Is there a book you struggled to finish because you refused to DNF?
DNF - did not finnished. Jag brukar inte ha problem med att lägga ifrån mig böcker jag känner jag inte vill eller klarar av att läsa.
12. What are 3 (some) of your main book goals for 2020?
Min planering har jag skrivit ett inlägg om här. Men det som jag helst vill göra är att läsa böcker ur pågående serier som jag läser, helst avsluta dem i år, plus läsa hyllvärmare och minska den där Storytelbokhyllan.

13. Have you ever had the privilege of converting someone into a reader (by inspiration or your incessant nagging)?
Nej, även om jag har tjatat på mina söner att de behöver läsa. Sen kan jag väl säga att de är mer eller mindre läsare så att säga.
14. Describe what books mean to you in FIVE words.
Avkoppling, intressant, roligt, underhållande och flykt från verkligheten.

Vem som helst är välkommen att göra denna tag.

Ni får gärna dela med er av era tankar angående detta ämne, på egen blogg eller i kommentarerna.

Om ni är intresserad av tidigare bokresor finns de här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar