onsdag 26 februari 2020

Middle grade March (läsplaner för Mars)

Efter att i söndags i Min Bokresa skrivit om hur många gånger jag gör upp planer på att läsa vissa böcker, speciellt då jag upptäcker något bokrelaterat som jag vill vara med i, som nu i Mars då det är Middle grade March, då man under månaden kan antingen bara läsa en Middle grade bok eller läsa aå många man hinner under hela månaden. 
Middle grade, är barnböcker som riktar sig till ålder mellan 8-12 år, om jag inte fått en fel uppfattning  om det nu efter vad jag har kollat upp. Det är tiden mellan barnböcker (bilderböcker och lättlästa kapitel böcker) och YA (unga vuxna 13-18 år).

Booktuberna Kate och Krista som håller i den, har fem olika kategorier utifrån man kan välja böcker.
  1. A book with illustrationer
  2. A book about books or stories
  3. A book about mystery 
  4. A book set in another countries (som du inte bor i)
  5. A book to screen adaptation (både TV och film)
De har även tänkt sig läsa boken The book of Boy av Cathrine Gilbert.

Jag har flera böcker som jag äger som jag skulle tänka mig att läsa under denna vecka, plus några få jag har lånat och sen har jag även flera som ljudböcker och e-böcker på Storytel.

Jag skriver upp några från dessa listor här och så får vi väl se vilka jag kommer att läsa (har ännu fler om jag skulle hinna läsa alla dessa)
  • Sjörök av Camilla och Viveca Sten
  • Mareld av Camilla och Viveca Sten
  • Peter Pan av J M Barrie
  • City of ghost av V E Schwab
  • Mysteriet på Hester Hill av Kristina Ohlsson
  • Zombiefeber av Kristina Ohlsson
  • Hallahem (del 1-3) av Susanne Trydal
  • Amulett del 7 och 8.
  • Magnus Chase (del 1 och 2) av Rick Riordan
  • Poppy Pym och smugglarens hemlighet av Laura Wood
  • The Wishing spell av Chris Colfer
  • The girl hwo drank the moon av Kelly Barnhill
  • Den skrikande trappan av Jonathan Stroud
  • Svenska hjältinnor av Colette van Luik
  • Quidditch genom tiderna av J K Rowling



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar