fredag 2 november 2018

Varför jag inte längre pratar med vita om ras av Reni Eddo-Lodge

För några år sedan började journalisten Reni Eddo-Lodge blogga om sin frustration över debatten om rasism i Storbritannien. I ett inlägg med rubriken Varför jag inte längre pratar med vita om ras skrev hon ut sin ilska över det faktum att det offentliga samtalet formuleras och kontrolleras av dem som aldrig själva direkt påverkats av rasism: vita människor. Hennes text slog an en känslosträng, och läsare från hela världen strömmade till för att bidra med egna erfarenheter. 
Reni Eddo-Lodge bestämde sig för att gräva efter de utsatta känslornas kärna. I Varför jag inte längre pratar med vita om ras utforskar hon den så ofta utraderade svarta historieskrivningen. Och skärskådar den benhårda länken mellan klass, kön och ras. Resultatet är en brännande och nödvändig studie i strukturell rasism på 2000-talet.
Boken har både blivit en stor säljsuccé och fått ett översvallande mottagande. När skådespelerskan Emma Watson nyligen lade upp en bild på sig själv och boken på Instagram fick inlägget över 5 miljoner gillamarkeringar på två dagar.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Modernista, och härmed tackar jag även dem för recensionsexemplaret jag fick.

Denna bok tar upp ett superviktigt ämne, och precis som titeln visar på så kan jag som vit tycka att det är jättesvårt att tala om detta ämne med människor av färg ( det engelska uttrycket är Pepole Of Colour POC). På nåt sätt känner jag mig inte värdig att säga något om ämnet som vit, fast att inte säga något skulle medföra att jag tycker det är OK med rasim och det gör jag ju verkligen inte. Författaren tar upp förhållanden som gäller för Stor Brittanien, så det kan vara lite svårt att kopiera dem till våra svenska förhållanden, men ämnet är viktigt. Boken innehåller mycket som jag skulle vilja peka på men om jag tog upp det här skulle denna recension bli hur lång som helst.
Det som känns lite är att de som skulle behöva läsa den säkert aldrig tänker eller kommer att göra det.

Reni Eddo-Lodge har även i en podcast tagit upp mer om ämnet, det är ett bra komplement till boken.

1 kommentar:

  1. intressant bok, visste inte så mycket om England, hur illa det är.

    SvaraRadera