fredag 16 juni 2017

Idag är allt av Nicola Yoon

Nicola Yoon, författare till fenomenala Ingenting och allting, kommer nu med en ny roman, den hjärtskärande historien om Natasha och Daniel - två tonåringar med helt skilda problem som av en slump möts på en gata i New York. 

Natasha: Jag tror på vetenskapen, på fakta. Inte på ödet eller på drömmar som ändå aldrig kommer att slå in. Jag är garanterat inte en tjej som träffar en söt kille på en New York-gata och blir kär i honom. Särskilt inte när jag och min familj bara har tolv timmar kvar i landet innan vi blir utvisade till Jamaica. Min historia handlar inte om att bli kär.  
Daniel: Jag har alltid varit den skötsamma sonen, den duktiga studenten som alltid lever upp till mina föräldrars förväntningar. Aldrig poeten. Eller drömmaren. Men när jag ser henne glömmer jag allt annat. Något med Natasha får mig att tro att ödet har fantastiska planer för oss två. 
Universum: Varje sekund av våra liv för oss fram till en särskild stund. Miljoner framtider ligger framför oss. Vilken av dem ska bli sann? 

Idag är allt är en roman om att aldrig riktigt duga för sina föräldrar, om att veta att man inte får stanna i landet man är född i - men också om kärlek som uppstår när man minst anar det och om hur varje litet val kan få stora konsekvenser. 
Denna bok har jag fått som recensionsex av Bonnier Carlsen förlag, så jag tackar dem så mycket för det.

För något månad sen läste jag författarens första bok Ingenting och allting och gillade den jättemycket. Denna dock var inte lika bra, jag fastnade inte lika mycket för varken handlingen eller personerna. Men den var inte dålig utan mera i jämförelse inte lika bra. Däremot gillar jag att läsa om de rasistiska tankarna som finns, inte hos amerikaner utan hos i detta fall koreanska amerikaner som är första invandrare, mot i detta fall afromamerikaner. Det inte lätt att få bort motsättningar bland mänskligheten då dessa motsättningar visar sig överallt. Varför inte vissa samförstånd mot varandra för de har samma bakgrund, invandrare som nu är amerikaner.
Sen som i förra boken kan man ju tycka att instaloven är lite väl för mycket, här är det ju under en dag de faller för varandra. Men denna avslutas bättre angående kärlekstemat i alla fall. 

Denna bok kommer även ingå i sommarbingon 2017, som en bok med gult omslag. För detta omslag är verkligen gult, och jag gillar Stina Wirséns bilder, verkligen ett omslag jag gillar. Sen kan jag tycka att det verkligen är synd att man inte kan översätta titeln till att bli lika poetiskt som det låter på engelska "The sun is aslo a star".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar