onsdag 18 juli 2018

Book Buddy Athon Love Islands edition



Jag har ju deltagit i en Book Buddy Athon readathon tidigare, men denna gång ska jag tillsammans med Ewelina deltaga i Love Island edition som Elena Reads Books håller i, se hennes video ovanför och om ni går till Youtube kommer ni åt länken till Googledokumentet nedanför, som jag inte kunde ladda upp utan fick ta en bild från på datorskärmen för att visa nedanför. Readathonen pågår mellan 20e-27e juli.


Utifrån denna bild väljer man tillsammans med sin kompis vilka böcker man ska läsa, en så kallad TBR (to be read). Och det finns några böcker som är antingen eller i detta schema, så det finns en del böcker i min TBR som jag inte kommer att läsa. Och man får kombinera böcker så att de passar in i flera kategorier än en enda.

De jag har tänkt läsa är dessa utifrån schemat - kartan ovanför.

.

Först ska man läsa en bok tillsammans med sin kompis, och jag och Evelina håller ju på att läsa Årets boks nomineringarna ihop, så nu har vi kommit till Husdjuret av Camilla Grebe.
Sen ska kompisen välja en bok till en - och Evelina har valt Mörka platser av Gillian Flynn till mig.
Därefter kommer man till en korsväg på kartan där man utifrån vad man har gett tidigare bok den kompisen har valt åt en för betyg, antingen om 4-5 stjärnor ska man ge kompisen ett ord som ska finnas med i titeln. Evelina gav mig ordet skugga och jag valde Cloaked of Shadow av Ben Alderson, eller om man ger boken 1-3 stjärnor ska man välja en bok som har kompisens favoritfärg, och här har jag flera förslag pga att flera av böckerna som passar in på andra punkter på kartan har blåa omslag som tex Tårar i havet av Ruta Sepety eller Ugglor gråter av Janet Frame.
Näst på tur är att man ska välja en bok från ett land dit man själv eller kompisen vill resa, har har jag ännu inte bestämt vilken bok jag ska läsa. För jag har som förslag Hetta av Jane Harper från landet jag vill besöka Australien, eller Ugglor gråter av Janet Frame som är från landet Evelina vill besöka New Zeeland.
Nästa punkt på kartan är igen ett vägskäl, där man om man har läst den bok som är från det landet som man själv vill resa till ska välja en bok som kompisen har gett 5 stjärnor i betyg, då skulle mitt val bli Tårar i havet av Ruta Sepety, eller om det är så att man valde att läsa den bok från det land som kompisen vill resa till, fick man ge kompisen tre förslag på böcker att välja ut vilken av böckerna kompisen tyckte att man skulle läsa vara, och då valde Evelina till mig Futhermore av Tahere Mafi.
Nu har vi nästan kommit till mål och vi ska avsluta med en diversity (=mångfald, innebär att i boken kan det förekomma personer med handikapp, rastillhörighet som inte är den vanliga i böcker, eller HBGTQ tema) eller comfort (= bekvämlighet, så kallad någon genre eller ämne i boken man vet att man gillar) läsning.
I min TBR finns både Futhermor av Tahere Mafi ( som jag har hört på Booktube att den är diversity men har inte riktigt kläm på hur) eller Cloaked of Shadow av Ben Alderson, som är gay tema i.

Detta blev hur långt som helst att skriva ner reglerna och vilka böcker som jag ska läsa, hoppas att ni förstår hur det är tänkt och hur jag har tänkt. Jag hoppas på att kombinera en del av böckerna och räknar definitivt inte att läsa alla.

Här finns Evelinas inlägg om Book Buddy Athon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar