onsdag 9 mars 2022

Årets första readathon(s) - Greek God Athon (ev Middle Grade March) - Läsplaner för Mars

 

Vid årsskiftet började jag komma ur min ca ½ års långa lässvacka, men jag var ändå inte fullt tillbaka i böckernas och läsningensvärld, men jag kommer ikapp mig själv så smått hela tiden, så nu i Mars har jag gjort upp planer med att vara med i en (två) readathon(s) under månadens gång.

Den jag tänker på är Greek God Athon. Och det är detta jag tänker att läsa efter att ha beslutat att vara med i team Chaos och Artemis som den gudinna jag läser utifrån.

Team Chaos

Artemis -The Hunt = an highly Anticipted read - Perspepolis rising av James S A Corey (The Expanse #7)

Aphordite - True love = Romance - Solitaire av Alice Oseman

Ares - War on words = koppling till War - Magnus Chase # 2 - Tors hammare av Rich Riordan (ev mgm 9-12 år)

Hephoeteus - Forge a head = a sequel - The Great hunt ( # 2 av WOT) av Robert Jordan

Hades - Dead as an doornalil = a book with the undead  - De fallna änglarnas stad (TMI #6) av Cassandra Clare (vampyrer och andra paranormala odödliga etc)

Poseidon - Endless ocean = Water element - Sink or swim av Annabeth Alberts (romance med ubåtofficerer)

Athena - a planned book- The long way to a small angry planet av Becky Chambers (istället för Zeus - Lighting quick = a cover buy (ett vackert omslag) för att jag egentligen inte köper böcker så har jag ingen cover buy, så jag byter promt med en annan gud/inna som är Artemis kraft = Power ). (= Artemis bow and arrow - Hunt down one of the gods and take away their ability).

Sen som jag har skrivit i rubriken, så kanske jag även hänger på Middle grade March, som är en månadslång readahton som är återkommande från tidigare år där det går ut på att läsa böcker för barn i åldern 9-12 år, alltså de barn som går/är i Middle grade (8 - 12/14 år) i USA/UK skolsystem. 
En av the host Youtube klipp här finns de andra två:s Books and Jams och The Curly Reader.
Här är promptsen för readathonen - jag har inte tittat närmare på dem ännu och därför inte valt böcker som passar in på dem, så jag tänkte mest att försöka läsa fler böcker som riktar sig till rätt åldersgrupp under Mars månad skulle kunna vara ett bevis på att jag deltager i readathonen.

PROMPTS! READ: 1. A book with five or more words in title 2. A book with an orphan main character 3. A contemporary 4. A book set in Asia or featuring a Asian main character 5. A book older than you are


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar