torsdag 3 mars 2022

Hett i hyllan vecka 9 / 2022

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Än en gång ett recensionsexemplar som dök upp i brevlådan utan att jag bett om det, denna gången i november 2019. Sen vet jag varför jag inte har läst den än, det beror på att jag ville läsa May i kronologisk ordning och inte börja på denna nya deckareserie från honom innan jag läst hans tidigare deckare, men sen så har tiden inte räckt till så jag har inte läst mera än hans första, så jag ligger lite efter, men någon gång så...om jag hinner...

Första boken i Peter Mays deckarserie om Enzo Macleod

Paris. Ett urgammalt mysterium. Det är midnatt, en man söker desperat efter fristad och flyr in i en kyrka. Nästa dag blir hans plötsliga försvinnande en riksnyhet i hela Frankrike.
Vad hände egentligen med Jaques Gaillard? Den briljanta läraren som undervisade några av landets mest begåvade elever på École Nationale d'Administration försvann för tio år sedan. Enzo Macleod, skotsk rättsmedicinare, har gått med på ett vad han inte har råd att förlora: Han ska lösa sju av Frankrikes mest notoriska mord. Till sin hjälp har han modern teknologi, ett bristande tålamod och en ansenlig grad av respektlöshet i förhållande till rättssystemet.
Djupt ner under staden, i katakomberna, gräver Enzo fram ledtrådar - spår som tycks vara avsiktligt utplacerade. I takt med att han närmar sig mördaren blir det alltmer uppenbart att han själv riskerar att bli nästa offer.

2 kommentarer:

  1. Den har jag läst och jag blev ganska besviken på den. Lite som en Dan Brown-wannabe, men utan tempot.

    SvaraRadera
  2. Den här är hyllvärmare hos mig också!

    SvaraRadera