tisdag 1 mars 2022

Tisdagstrion - Grön

 Tisdagens tema är Grön i tisdagstrion, jag valde gröna omslag för jag hittade inga andra associationer till ordet grön och böcker jag ville ha med i en trio.

  1. Dvalan av Camilla Grebe, ett bokomslag som på något sätt jag både tycker är vackert/mystiskt på samma sätt lite läskigt och obehagligt. Jag gillar Camilla Grebes deckare och denna är inget undantag.

  2. Heartstopper av Alice Oseman, ett seriealbum för unga vuxna om två killar som upptäcker att de är kära i varandra och vad det innebär i deras liv. En väldigt fin och romantisk berättelse är det. Min recension är om de tre första volymerna och alla omslagen har detaljer som går i olika nyanser av grönt.

  3. The Toll av Neal Shusterman, som är tredje delan i trilogin Arc of a Schyte, som är en form av dystopi för unga vuxna där smärta, sjukdom och död inte finns längre.  Likaså med ingen hunger och inga krig. Men man kan undra om det är så bra. Schte handlar om de som har fått i uppgift att hålla populationen inom gränser som jorden klarar av och vi får möta två ungdomar som hamnar mitt i politk och korruption bland Scythe och andra.  Thunderhead, andra delen finns även den  recenserad på bloggen.

11 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dem, men jag är väldigt nyfiken på Grebe.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen. Är nyfiken på Neal Shustermans böcker.

    SvaraRadera
  3. Heartstopper vill jag läsa :)

    SvaraRadera
  4. Grebe måste jag läsa klart för nu kommer hon med en ny serie.

    SvaraRadera
  5. Jag har hört mycket bra om Grebe men det jag har läst blev jag inte så imponerad av, är det den här man ska börja med om man är skeptisk? Eller vilken är hennes bästa titel?

    SvaraRadera
  6. Camilla Grebe har jag läst en bok av, Husdjuret och jag tyckte att den var riktigt bra. Men denna har jag inte läst och inte de två andra heller.

    SvaraRadera
  7. har faktiskt läst Grebe, men de andra känner jag inte till

    SvaraRadera
  8. Borde läsa en deckare av Grebe. Fint omslag på Dvalan

    SvaraRadera
  9. Heartstopper blir jag nyfiken på! Läser inte seriealbum så ofta, men gillar det!

    SvaraRadera
  10. Tre okända böcker för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera