torsdag 24 mars 2022

Hett i hyllan vecka 12 / 2022

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en bok som dök upp i brevlådan utan jag hade bett om den, och därför är den ännu oläst, dock är den av en författare jag läst en hel del av tidigare, så den intresserar mig så den kan bli läst någon gång i framtiden...


Det vilsna barnet är en gripande skildring av en rotlös liten flicka och en pedagogs fasta beslutsamhet att hjälpa henne till rätta.
Jessie är nio år gammal, med rött hår, gröna ögon och ett förtrollande leende. Dessutom är hon begåvad och ritar fantastiska, intrikata teckningar. Men Jessie vet också hur hon ska få sin vilja fram genom att ljuga, skrika och göra andra illa. Hennes föräldrar klarar inte av henne, och hennes socialarbetare kämpar med hennes destruktiva beteende och ursinniga humörsvängningar.
Efter en kaotisk väg via mängder av fosterhem får Jessie slutligen diagnosen reaktiv kontaktstörning. Den uppkommer när små barn berövas den livsviktiga anknytningen med pålitliga vuxna som ska hjälpa dem att utvecklas känslomässigt och att skapa normala band till andra människor. Specialpedagog Torey Hayden kallas in för att hjälpa till. Hon bestämmer sig för att träffa Jessie varje vecka i hopp om att förstå hennes utagerande beteende. Genom Toreys försiktiga uppmärksamhet kommer de chockerande sanningarna bakom Jessies lögner fram. Kan Torey och de andra socialarbetarna ge Jessie den kärleksfulla omsorg hon saknat, eller kommer hon att vägra släppa dem innanför sitt skal?

TOREY HAYDEN är bästsäljande författare och har skrivit såväl romaner som barn- och fackböcker. Hon är mest känd för böckerna om hennes egna erfarenheter av att arbeta med utsatta barn.

3 kommentarer:

  1. Okänd bok/författare för mig. Låter som en jobbig bok.

    SvaraRadera
  2. Så boken har verklighetsbakgrund. En sorglig historia, verkar det som. Men det kanske finns hopp trots allt?

    SvaraRadera
  3. Åh, Torey Hayden var en favoritförfattare en gång i tiden, så gripande böcker. Men nu var det väldigt länge sedan jag läste något av henne!

    SvaraRadera