tisdag 21 november 2023

Tisdagstrion - Förbjudna böcker

Tisdagstrion denna gång uppmärksammar Banned Boooks week Sverige, med att be oss att tipsa om förbjudna böcker, och jag kan ju inte veta det i huvudet så jag kollade på Pen Americas sida av The 10 most banned books 2023, och fick fram denna trio efter att tipsa om böcker jag läst.  

  1. Gender Queer - Maja Kobabe.

  2. The Perks of being a wallflower - Stephen Chbosky, läst innan jag hade den här bloggen och receensera böcker på. 

    STEPHEN CHBOSKY – THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER / WALLFLOWER

    Utgiven 1999 i USA. Svensk översättning: Göran Fagerström
    Chboskys uppväxtsskildring i formen av en brevroman har blivit förbjuden i vissa delar av USA på grund av sexuella scener, hbtq-tematik, skildring av droger och självmord. Under perioden 2000–2009 var The Perks of Being a Wallflower den tionde mest förbjudna boken i USA enligt American Library Association. (från Svenska Pens lista av förbjudna böcker).

  3. Felix ever after - Kacen Callender, denna låg på listan efter de tio mest förbjudna böckerna. 

9 kommentarer:

  1. Jag har läst The Perks of Being a Wallflower och Felix Ever After.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av böckerna, men förskräckligt att de förbjuder böcker i USA på det här viset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förbjuda böcker skulle vara förbjudet....

      Radera
  3. Och USA ska vara frihetens främsta försvarare...

    SvaraRadera
  4. The Perks of being a wallflower har jag bara sett som film.

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Tänk bara på att det är rätt grafiska bilder på tex gynekolog-besök och om mens.

      Radera