torsdag 11 april 2019

Hett i hyllan vecka 15 / 2019



 Så här skriver Monika om inläggsserien Hett i hyllan:'

 Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Denna vecka är det ännu en pocket som jag köpt på en bokrea för så där ett tiotal år sen, som ännu inte har blivit läst, skulle verkligen behöva ta tag i att läsa hyllvärmare:


Äntligen en ungdomsroman av Inger Edelfeldt!

På ett märkligt sätt får Arri en dag tillträde till en annan värld, Eidolon - ett skuggrike befolkat av höviska vampyrer. Deras tillvaro både skrämmer och lockar henne. Särskilt dras hon till den förföriske Leonidas. Han blir hennes vägvisare i den andra världen.

Så händer något oväntat även hemma i skolan. Den svartklädde och fantasifulle Oscar som Arri hela tiden dyrkat på avstånd besvarar överraskande hennes kärlek. Plötsligt känns riket Eidolon mindre lockande, rentav hotfullt. Men förbindelsen med vampyrriket är upprättad. Den har en särskild mening och hennes närvaro krävs där på ett sätt som prövar både hennes känslor och hennes mod. Till slut ställs hon inför ett livsavgörande beslut. Det måste fattas utan hjälp eller råd från någon.

4 kommentarer:

  1. Det var ingen bok jag sett innan men den kanske är bra.

    SvaraRadera
  2. Den känner jag inte till och vampyrer har aldrig riktigt varit min grej.

    SvaraRadera
  3. En helt okänd bok för mig. Ibland kan böcker om vampyrer vara bra så jag kanske skulle gilla den.

    SvaraRadera
  4. Författaren känner jag igen, men jag tror inte jag har läst något av henne.

    SvaraRadera