tisdag 9 april 2019

Veckans topplista - favoriter jag har tappat bort


Johanna skriver så här om veckans topplista:

Det finns av någon anledning favoritförfattare som faller i glömska. Nya namn gör entré, tiden räcker inte till eller så kanske författaren skrev någon mellanbok som inte var den bästa och som gjorde att ditt intresse svalnade. Den här veckan handlar topplistan om fem favoriter som jag inte har läst något av på evigheter.

Det stora problemet är bara att komma på vilka författare jag har glömt av, men Johannas egna tipsade mig om två ....


  • Joyce Carole Oates - har läst en del av hennes böcker och gillat alla 
  • Carlos Ruiz Zafón - som jag har velat läsa fler böcker av enda sen jag läste Vindens skugga.
  • Helen Oyeyemi - har läst författarens Ikarosflickan och skulle vilja läsa fler av författaren.
  • Yrsa Sigurðardóttir - hennes deckare läste jag en hel del av för några år sen, och har länge tänkt att jag skulle läsa igen men det blir aldrig av.
  • Anne Holt - samma som ovan.
...fast när man väl börjar tänka efter kommer jag på fler och fler (Maj-Gull Axelsson osv), förstår inte att den där tiden inte räcker till så man kan få läsa alla böcker man vill läsa.

13 kommentarer:

  1. inte läst dessa men Zafón är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  2. Zafons serie med Vindens skugga är bra. Sista delen var superbra! Anne Holt tappade jag en period men läser nu igen.

    SvaraRadera
  3. Joyce Carole Oates läser jag ibland, men nu var det ett tag sedan

    SvaraRadera
  4. Tycker alla på din lista verkar intressanta! :) Har inte läst någon av dem. Vill väldigt gärna läsa Zafón, Holt och Yrsa Sigurðardóttir!

    SvaraRadera
  5. Helen Oyeyemi är obekant för mig, henne blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  6. Oates och Holt har jag också med

    SvaraRadera
  7. Av Joyce Carol Oates har vi en hel rad böcker som står och värmer upp bokhyllan. Jag försöker beta av dem efter hand. Frågan är: om jag läser en Oates om året hinner jag då läsa dem alla innan jag dör? Kanske borde jag läsa två åtminstone. Men det finns ju så många andra böcker som jag också vill läsa!

    SvaraRadera
  8. Har läst Zafóns första bok och har fler i bokhyllan som skall läsas. Av Joyce Carole Oates har jag börjat samla på mig böcker men har inte läst någon ännu.

    SvaraRadera
  9. Anne Holt är en författare jag skulle kunna tänka mig att läsa mer av

    SvaraRadera
  10. Zafón borde jag fortsätta med speciellt som jag har några av hans böcker olästa i bokhyllan. Sigurdardottir läste jag några böcker av för ett par år sen och gillade de jag läste

    SvaraRadera
  11. Anne Holt är den enda jag har läst på din lista, men hon har nog blivit lite borttappad även hos mig.

    SvaraRadera
  12. De fyra första vill jag också läsa mer av :)

    SvaraRadera