söndag 28 april 2019

Bokresan # 36 - Seriealbum/Grafisk roman


Idag väljer jag en viss boksort som jag när jag var barn och ungdom läste mycket mera av, och sen glömde jag av den och läste mera romaner. Men har nu det senaste åren börjat läsa dem igen.

Bildresultat för tintin milouFörst börjar jag med vad ska man kalla dessa böcker? När jag var liten hette alla seriealbum, de jag läste då var mycket Tintin, en serie som hette Finn och Fiffi, plus en hel del om superhjältar som Stålmannen, Spindelmannen och Fantomen. (Nu har även dessa namn ändras till de engelska namnen). Nu läser jag mera sådana som jag tror går under namnet Grafiska romaner (utifrån det engelska Graphic novel, men de nämner även Comic albums), så jag vet faktiskt inte vilket som är rätt.



Och sådana jag har läst på senaste år och gillat är Saga( vol 1- vol 9), iZombie (vol 1 - vol 4).
Har även läst andra som inte egentligen är några jättefavoriter så jag länkar dem nedan till mina recensioner.

Amulett (en barn serie)

Sagan om Isfolket
Walking Deads (nästan alla delar som finns utgivna har jag läst, så denna är åt det bättre hållet)
Love Hurts
Svart Tomtebloss
Rat Queens
Yoko Tsuno (faktiskt en serie jag läste när jag var ung också)
Sword Princess Amaltea
Page by Paige.
Giant Days
Deadly Class
Lumberjanes
Handbok för Superhjältar ( en barn serie)
Riverdale One shot

Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller någon annanstans.
Tidigare bokresor: 
#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018
#7- bibliotek
#8 - klassiker
#9-bokgenrer
# 10 -ålderskategorier
#11 - viktorianska klassiker
#12 - non fiction-sakprosa
#13 - faktaböcker
# 14 - andra världskriget
#15-  biografier/memoarer 
# 16 - sanna brottmål
#17 - gemenskap läsare emellan
#18 - böcker med jultema
#19 -läsplaner som nyårslöften
#20 - läsa på annat språk än svenska
#21-booktube
#22 - Harry Potter
#23- Nobelpristagare
#24 - mytologi / folktro
#25 -sagor/folktro
#26 - litteratur som inspirerat till annan litteratur
#27-böcker som blivit TV-serier/filmer
#28- om läsning
#29- historiska romaner
#30- fantasy (high, epic, klassisk)
#31- fantasygenrer
#32 - dystopier
#33 - science-fiction genrer
#34 - romance/chick.lit/feel.good

#35 - häxor/trollkarlar

1 kommentar:

  1. Du har läst betydligt fler grafiska romaner än vad jag har. Gillar formatet. https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/04/min-bokresa-36-serieromanergrafiska.html

    SvaraRadera