onsdag 3 april 2019

The Gilded Wolves av Roshani Chokshi


Set in a darkly glamorous world The Gilded Wolves is full of mystery, decadence and dangerous but thrilling adventure.  Paris, 1889: The world is on the cusp of industry and power, and the Exposition Universelle has breathed new life into the streets and dredged up ancient secrets. In this city, no one keeps tabs on secrets better than treasure-hunter and wealthy hotelier, Séverin Montagnet-Alarie. But when the all-powerful society, the Order of Babel, seeks him out for help, Séverin is offered a treasure that he never imagined: his true inheritance. To find the ancient artifact the Order seeks, Séverin will need help from a band of experts:                                                                         An engineer with a debt to pay. A historian who can’t yet go home. A dancer with a sinister past. And a brother in all but blood, who might care too much.                                   Together, they’ll have to use their wits and knowledge to hunt the artifact through the dark and glittering heart of Paris. What they find might change the world, but only if they can stay alive.
Bokomslag och beskrivninig av boken hämtad från författarens egna hemsida.
Ännu en bok jag inte visste så mycket om innan jag började läsa den, men när Book Roast Book in a jar bookclub skulle läsa den lät den tillräckligt intressant för att jag ville läsa den och det har jag nu gjort. Booktubern G (Book Roast) hade även en livestream om boken i söndags. Länkar till den men om man vill undvika spoiles så ska man inte se på den.
Boken får 3 av 5 av mig i betyg, den fångade inte mitt intresse så mycket som jag ville, tror det beror på att författaren använder ett lite komplicerat språk och då defintivt för mig som inte har engelska som modersmål gör att det blir extra svårt för mig. (Har inte så svårt med att läsa engelska böcker har övat upp mig genom att ha läst en hel del och det är oftast jag inte ens behöver kolla upp några glossor överhuvudtaget när jag läser). Plus att jag på något sätt inte fastnar för karakäterna i bok, men har kommit på att jag i efterhand nog ändå har gjort det för jag funderade över dem och boken efter jag hade avslutat den.
Boken i sig påminner mig om en Indiana Jones eller Laura Croft filmatisering, med rebusliknande gåtor och fällor som utlöses av rörelse etc när de håller på att försöka hitta artifakter och Severin som leder gruppen vill finna sin arv. Boken är svår genreiserad pga den innehåller även vissa fantasyelement, egentligen är det ett bra utgångsläge för en roman, men dock fastnar jag inte helt för den. Detta är första delen i en trilogi och jag tror inte nu att jag är intresserad av att läsa resten, fast man vet aldrig får se hur det blir...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar