torsdag 9 mars 2017

Hett i hyllan v 9

Då var det torsdag igen, och bokföring enligt Monikas blogg kör Hett i hyllan, hon skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag tar en bok som har legat på sängbordet ett tag nu i att-läsa högen men jag har inte fått tummen ur att läsa den än, fast den har tror jag legat där i snart 8 månaders tid och det känns som det är dags snart, hoppas på det.




En flicka och hennes två pappor, drömmen om att vara en vanlig familj. En berättelse om mod och kärlek som vapen mot fördomar.
Elvaåriga Eva flyr från Milano efter att ha knuffat en mobbande klasskamrat framför ett tunnelbanetåg. Hon tänker leta upp sin pappa Giose, som hon av en oförstående omgivning tvingats leva skild ifrån. Giose, Christian och Eva var en lycklig familj ända tills Christian plötsligt dog och allt slogs sönder. Mot alla odds lyckas Eva hitta Giose i en stuga bland de apenninska bergen, där han har dragit sig undan. De ger sig ut på en resa, som för Eva blir en upptäcktsresa i sin och sina pappors historia, och mot ett möjligt liv tillsammans. 
Denna gripande berättelse, spännande och dramatisk som en äventyrsroman, skildrar kärleken mellan en far och en dotter, på samma gång unik och allmängiltig. Den väckte stor uppståndelse i Italien.

2 kommentarer:

  1. Det är lite läskigt att det finns så många böcker som man aldrig har hört talas om :)

    SvaraRadera