tisdag 14 mars 2017

Tematrio - från/ i havet (eller annat vatten)

Då var det dags för Lyrans noblessers tematrio och denna vecka lyder den så här:

Berätta om en bok/dikt/text vars titel innehåller något från havet (eller annat vatten)!

Och som vanligt blir det först stiltje och jag kommer inte på några och sen så bara väller det fram förslag:

Is och vatten, vatten och is - Maj-Gull Axelsson skildrar två tvillingsystrars liv. De är inte vänner och man får läsa sig till vad som har hänt. En del av boken utspelar sig även på en båt i ishavet. Om man är intresserad kan man läsa mer om boken här.

Himmelstrand av John Ajvidie Lindqvist En skräckberättlese om främlingar som hamnar på en ovanlig camping, vad som händer händer det eller händer det inte... Se en beskrivning av boken här.

Böljelek. Kyrkoherde Simon Eldefelts första fall - Johanna Limme & Martin Palmqvist.  Böljelek kommer tror jag från namnet på en staty i Karlshman  från 1936.som föreställer en sjöjungfru som lyfter upp två skepp ur böljorna och ska visa en sinnebild för sjöfartens betydelse för staden. Boken Böljelek är en "mysdeckare" som skickligt använder sig av miljö och tidsfär för att transportera läsaren till sent 1800-talet. 


Ett par bubblare, tex Färjan av Mats Strandberg.
Sen kom jag på två noveller där den första är en jag gillade och den andra kommer jag knappt ihåg att jag har läst och det är Båten av Nam Le och Resa till och från en ö av Mats Myrsterner.

8 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av de här böckerna.

    SvaraRadera
  2. Färjan tänkte jag på också, den var superläskig.

    SvaraRadera
  3. Bara läst Himmelstrand av dessa. Förfärligt konstig. Fortsatte ändå att läsa del två av serien Platserna, d.v.s Rörelsen den andra platsen. Knepig den med. Underligt nog kommer jag säkert inte att kunna låta bli att läsa den avslutande planerade delen i trilogin heller, X den sista platsen. Undrar varför? :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var Himmelstand konstig men jag förstod mig mer på den än Rörelsen den andra platsen. Och precis som du skriver kommer jag nog även jag avsluta med att läsa den avslutande delen-

      Radera
  4. konstigt nog har jag inte läst just Is och vatten. annars har jag läst det mesta av Axelsson. Färjan har jag läst. den var gräslig. Båten var jättebra

    SvaraRadera
  5. Jag funderade på om jag skulle ta med Färjan :) Ajvides serie har jag inte börjat på än, men det kommer.

    SvaraRadera
  6. Böljelek låter som en mycket trivsam bok, tack för tipset! Axelssons bok vill jag minnas som väldigt bra.

    SvaraRadera
  7. Färjan har jag läst, ganska bra men lite väl mycket av en del saker för min smak... Is och vatten står på läslistan.

    SvaraRadera