torsdag 11 januari 2018

Hett i hyllan vecka 2/2018




Bokföring enligt Monika skriver så här om denna inläggsserie.

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?


Veckans val till Hett i hyllan blev en bok jag har längtat att läsa i flera år, men det har inte blivit av, inte ens för att det är en nobelpristagares bok, för jag har en långtgående utmaning att jag ska ha läst något av varje nobelpristagare genom året. Men kanske ska försöka det i år, för brukar försöka läsa 2-4 nobelpristagare per år, så i år kanske.


Denna bok kommer att växa med tiden och bli läst av generationer”, skrev en tysk recensent när Thomas Manns debutroman Buddenbrooks kom ut 1901. Boken erövrade världen och bidrog starkt till att Thomas Mann tilldelades nobelpriset 1929.
     Romanen skildrar en familjs utveckling under fyra generationer från köpmän till konstnärer. Den utspelas i Lübeck, den gamla hansastaden, som här lever upp med sin hamn, sina gator, torg och idylliska omgivningar.
     Thomas Mann härstammade själv från en gammal köpmanssläkt i Lübeck och hans roman bygger i stor utsträckning på hans egna upplevelser. Den smärtsamma slitning som han hade känt inom sig mellan faderns trygga borgerlighet och moderns konstnärstemperament speglas i bokens konflikt mellan livskraftiga vardagsmänniskor och ömtåliga konstnärsnaturer.
     Därför är Buddenbrooks  också mycket mer än en berättelse om en högborgerlig släkts öden. Den är liksom Thomas Manns hela författarskap ett slags andlig självbiografi.
     Nu kommer detta mästerverk i en efterlängtad ny svensk översättning (den tidigare är från 1904 och har sedan dess reviderats vid ett par tillfällen). En av höstens stora litterära händelser!

4 kommentarer:

  1. Den finns oläst i min bokhylla också.

    SvaraRadera
  2. Jag undrar om inte jag har sett filmen. Helt säker är jag dock inte.

    SvaraRadera
  3. Denna bok har jag hört talas om men inte läst. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  4. Den har jag funderat på men jag har läst annat av Mann.

    SvaraRadera