tisdag 16 januari 2018

Veckans topplista - vinterkänsla


I veckans topplista efterfrågar Johanna vinterkänsla, så här skriver hon.

Mitt i januari, de hotar med snö och minusgrader även i landets södra delar och det känns mest kallt och grått nu när julens glitter är utslängt. Såklart vi ska uppmärksamma det, för även i böckerna blir det ju ibland riktig vinterkänsla. Det kan vara i handlingen, eller kanske själva omslaget. Jag har valt fem böcker som redan utanpå signalerar att här är det snö och kyla som gäller.

Jag började undra vilka böcker som jag visste om som framkallar vinterkänsla hos mig, så detta är bara ur huvudet, vad jag minns just nu, inget mera letande än så ( skulle kolla upp listor på böcker jag har läst, googlat fram böcker etc.).


  1. Allra först så kan jag ju inte än med att säga Häxan och lejonet (första delen (eller andra) i Narnia serien) av C S Lewis. I Narina där Snöhäxan gör att det är ständig vinter men aldrig jul.
  2. Is av Anna Kavan, en modern klassiker, som handlar om en dystopisk vintervärld.
  3. Midvinterblod av Mons Kallentoft, första Malin Fors deckaren som utspelar sig i den kallaste vintern som varit.
  4. Let it snow av Maureen Johnson, John Green och Lauren Myracle
  5. Winter av Ali Smith ( en oläst bok som många booktubers har talat om som har gjort att jag vill läsa den).

10 kommentarer:

  1. Anna Kavans bok blir jag nyfiken på. Den måste kollas upp!

    SvaraRadera
  2. Perfekta vintriga böcker. Midvinterblod är den enda som jag läst än så länge.

    SvaraRadera
  3. Häxan och lejonet älskar jag :)

    SvaraRadera
  4. Winter av Ali Smith verkar inte vara översatt, jag läser ju mest på svenska. Annars lät den lite intressant. Kavans bok är nämnd här och var.

    SvaraRadera
  5. Midvinterblod och Narnia-boken är de enda jag har läst. Hela Narnia-serien är ju fantastisk.

    SvaraRadera
  6. Midvinterblod är den enda jag läst av böckerna på din lista.

    SvaraRadera
  7. Winter ska jag läsa inom en snar framtid hade jag tänkt. :)

    SvaraRadera
  8. Let it snow är jag lite nyfiken på!

    SvaraRadera
  9. Let it snow har ju ett fantastiskt fint omslag, i alla fall på min utgåva. Den boken har jag också med i min lista. Övriga har jag inte läst, men den var väldigt julmysig :)

    SvaraRadera