onsdag 3 januari 2018

Nyårslöftestaggen 2018

Denna tag har jag gjort en gång förut i slutet av 2015, länkar om någon är intresserad av vad jag svarade då. Pga att jag visste om den så funderade jag för ett tag sen om jag skulle göra den i repris men ändra mig till att i stället göra The New Year Book Tag, men sen såg jag att Vargnatts bokhylla taggade mig, så nu svarar jag på den i alla fall. Sen kommer jag att påpeka att jag kommer inte att tänka så mycket över på att jag tvunget ska läsa de böcker jag nämner här, utan kommer bara tycka det är en bonus om jag kommer att läsa de som nämns i taggen.

1. En klassiker jag lovar att läsa

Vargnatts bokhylla kommer under första halvåret försöka läsa en klassiker per månad som jag tänker försöka med, och en klassiker jag kommer att läsa är Djungelbken av Kipling, för det är även en bok som passar in i min utmaning att läsa nobelpristagares alster.

2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta


Har så många bokserier jag håller på att läsa och tänker ägna mig åt att försöka avsluta en hel del av dem under året, men en som jag vet att jag troligen kommer att avsluta är Grishatriologin av Leigh Bardugo. Har de två återstående delarna hemlånade från biblioteket.

3. En bokserie jag lovar att påbörja


Här finns det många jag vill läsa, men jag vill helst inte påbörja för många innan jag har avslutat dem jag håller på med. Men en serie som jag hade tänkt redan påbörja förra året är Magnus Chase av Rick Riordan ( känns dock att det inte är en ny serie utan de ingår i hans tidigare bokserier).

4. En författare (som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av


Frances Hardinge, för har nyligen fått Gökungen som recensions exemplar och jag har även Lögnernas träd liggande här för att läsas.

5. En bok jag lovar att läsa om


Jag har tänkt läsa om Var är Jane Eyre? av Jasper Fforde, för det var många år sen sist jag läste den och hittade nästa bok i serien på biblioteket och vill läsa den, men känner att jag måste friska upp minnet av första boken först.

6. En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska


Är ju en alläsare men skulle vilja läsa mer faktaböcker ( eller eg non fiction som de säger på engelska för där ingår även biografier i så fall).

7. Ett seriealbum jag lovar att läsa


Manga Souless av Gail Garriger

8. En novell jag lovar att läsa


Just nu är det ingen specifik novell jag har planer på men jag har samlingen Star Above av Marissa Meyer som ingår i Månkrönikan ( the Lunar Chronicle) som jag tänker försöka avsluta i år. ( Ännu en serie som jag räknar med att avsluta kom med i svaren).

9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa


En som jag hade planer på att läsa redan förra året är Sista andetaget av Carlton Stowers ( som var en bok i min hyllvärmar utmaning) jag har skrivit om den i Hett i hyllan.

10. En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa

Här finns det så många böcker som helst att nämna, men en bok jag vill läsa är Älskad, saknad av Joyce Carole Oates.

11. En debut jag lovar att läsa
En debutbok jag fick förra året men ännu inte har läst men har tänkt att göra länge är Robert Warholms Synd. 

12. En bok eller bokserie (som jag tidigare gett upp/dömt ut) jag lovar att ge en ny chans


Här svarar jag samma som för 2 år sen, Arn serien av Guillou, vill läsa den men slutade bara läsa efter ca 50 sidor.

13. Tagga några andra!


Tror inte att jag kommer att göra det, men om du känner för att svara på den så är du härmed taggad.

Tänkte att det kanske skulle vara kul att höra hur det har gått med de böcker jag svarade förra gången om jag har läst dem eller inte.
1. Har inte läst något av de klassiker jag nämner.
2 En av tre serier har jag avslutat, Divergent serien har jag lyckats avsluta.
3. Inte påbörjat någon av serierna.
4. Jane Eyre och Svindlande höjder som grafiska romaner har jag läst förra året. Men ingen Austen.
5. Nja ingen erotik här inte.  Är ju egentligen inte intresserad så.
6. Har jag läst mycket mera sen jag svarade sist och faktiskt även en Liv Strömquist.
7. Läst noveller har jag gjort och även samlingen av Munro.
8. Den har jag inte läst.
9. Men däremot denna:
10. Och En man som heter Ove har jag läst.
11. Här däremot har jag inte läst och det blev delvis samma svar idag.

3 kommentarer:

  1. Vad kul att du också ska läsa Djungelboken :)

    SvaraRadera
  2. Tror inte jag ska sätta upp alla de där målen, det är som gjort för ett misslyckande ... Kul att träffa på någon mer än jag som gav upp Arn efter 50 sidor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inga mål som jag tänkt att försöka lyckas med som jag skrev är det bara en bonus om jag gör det.

      Radera