lördag 20 januari 2018

Read-a-long Döddsynden av Harper Lee # 2

Jag deltar i Nellons read-a.long tillsammans med några andra bloggare om boken To Kill a Mockingbird (Dödssynden) av Harper Lee. Jag lyssnar på denna upplaga, och tycker uppläsaren är duktig (för uppläsaren kan förstöra hela läsupplevelsen om de inte är bra, eller om man inte klarar av att lyssna på dem).

Till denna lördag har vi läst kapitel 9 till 18 och om man inte vill bli spoilad kanske man inte ska läsa längre än hit.

Boken fortsätter att cirkulera runt unga Scout som ska försöka förstå omvärlden, jag tycker författaren gör det på ett bra sätt, även om jag får lite uppfattningen om att Scout är lite lillgammal (hon är knappt nio år fyllda om jag har förstått det rätt). Hur gammal är Jem, antar ett par år äldre, så runt 12, eller vad tror ni andra? Han vekar förstå lite mera, speciellt när det ligger "fara" i luften. Jag gillar att Scout helt lugnt slänger sig in i ringen av män och börjar helt lugnt att tala med klasskompisen pappa. Det kunde ju ha slutat hur som helst där. Sen i rättegångssalen där de sitter uppe hos de "svarta", och när Jem säger att hon kanske ska gå hem, han vill skydda henne, men hon förstår inte sitt eget bästa. (Eller kanske det är bra att hon blir kvar och får se hur det går till?).

På tal om rättegången, det är ju tydligt att han inte kan ha gjort det med bara en arm. Och den vita familjen ((poor) White trash - ett uttryck som de svarta använde under slavtiden om de fattiga vita som jobbade för slavägarna( jag har googlat även om jag vet vad det betyder men jag fick reda på det jag skrev ovan)) är ju inte mycket högre upp i hierarkin än de "svarta", men ändå så uttrycker de rasism.
Boken har uttryck som jag tycker är rasistiska, men det är väl på att visa att det var så samhället var just då.

Jag gillar hur familjen bryr sig om sin barnsköterska/hushållerska, Cal och Atticus inte alls vill avskeda henne när hans syster säger till honom att göra det. Och när Scout och Jem får följa med Cal till hennes kyrka, och även de svarta reagerar på att de är där.
Tänker på att Scout då tänker att det luktar ren neger.

Jag reagerar på att boken har uttryck som jag tycker är rent rasistiska, men det kanske är för att det var så det var när den skrevs, det används både neger och svarta hur som helst.

Jag tänkte att jag länkar till de andras inlägg här:
Nellons bokblogg
I Regnet
Littermentärt
BokParadiset

Mitt första inlägg finns här.

1 kommentar:

  1. Jag har reagerat starkt på det rasistiska språket också. Jag har jättesvårt för sånt i vardagen så även om det klart är med för att det hör till historien är det jobbigt att läsa stundtals.

    SvaraRadera