söndag 22 april 2018

Kalejdoskop av Pernilla Jourde

"Även med slutna ögon kunde jag se den cirkelformade staden, gatornas geometri innanför ringvägen, floden i mitten, den högra stranden i norr, den vänstra i söder, kanalerna och parkerna, monumenten. Jag brukade tänka på Paris när jag stod i teckningssalen. Platser och kvarter jag tyckte om rullades fram som skärvor i ett kalejdoskop."Novellsamlingen Kalejdoskop speglar vänskap och kärlek i Paris tjugo arrondissement. Huvudpersonen Paulina träffar människor med olika bakgrund - Australiensaren, Togolesen, Marockanen, Ryssen, Kambodjanen med flera - och lär sig smälta in i olika kretsar. Hon upplever ensamhet, tvåsamhet och trianglar, förälskelser och förvillelser.Pernilla Jourde är född i Malmö och är uppvuxen i Skåne men har sedan 20-årsåldern bott utomlands. Efter språk- och litteraturstudier arbetar hon med kommunikation inom EU.
Text om boken hämtad från Pernilla Jourdes hemsida.

Fick förfrågan av författaren om jag ville ha ett recensionsexemplar, och det ville jag för att det verkade intressanta att läsa skildringar från Paris. Och jag gillar vad jag läser om Paulina och hennes vänners olika möten med andra människor och Paris. Sen att det är noveller gör att det inte blir helt sammanhängande läsning, men det gör inget för de flesta noveller fångar ändå mitt intresse. Även om jag kan tycka att alla sexskildringar blir för mycket men även här skildrar Pernilla Jourde det bra.

Så helt klart en bok jag kan rekommendera till den som är intresserad av att läsa om skilda möten mellan flera olika människor i Paris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar