söndag 20 januari 2019

Bokbloggsjekan 18-21 januari

Lite sen att svara på Annikas bokbloggsjerka denna helg men här kommer ett försök till att utse min favoritbarn/ungdomsbok.

När jag var liten var det Kulla-Gulla serien av Martha Sandwall-Bergström som fick mig till att bli en läsare.
Fast jag läste mycket Maria Gripe (Agnes Cecilia, en sällsam historia, Skugg-serien och Tordyveln flyger i skymningen), Anne på Grönkulla och Kitty - böcker.

När min barn var små och jag läste högt för dem, var det ju böcker som var roliga även för mig som vuxen som var favoriter att läsa, tex Mamma Mu och kråkan, Findus och Pettsson och Håkan Bråkan böckerna.
Sen när de blev lite äldre och det var dags att läsa kapitelböcker för dem, var en favorit hos både dem och mig Rick Riordans bokserie om Percy Jackson. Jag har fortsätt läsa Rick Riordans böcker för min eget nöje efter jag slutade läsa högt för barnen.

Och till sist är det dags för den bok jag tror "ALLA" säger är en barnbok som har satt sina spår i våra lässjälar, både om vi har varit barn eller vuxna första gången vi läste dem. Och det är Harry Potter böckerna av J K Rowling.
Jag har skrivit om just Harry Potter i min inläggsserie Min bokresa som jag har på min blogg tidigare idag.

Har även lyssnat på ett par poddavsnitt av Snedtänkt med Kalle Lind om Kulla-Gulla och Maria Gripe om någon är intresserad av dem.

2 kommentarer:

  1. Kitty-böckerna var populära hos mig också! Lånade mammas gamla :). Och Maria Gripe tycker jag mycket om.

    SvaraRadera
  2. Kulla-Gulla och Maria Gripe hörde till mina favoriter :)

    SvaraRadera