tisdag 1 januari 2019

Veckans topplista - nyårslöften

Då var det dags för första Veckans topplista för 2019 och det som gäller i dag att höra om vilka nyårslöften och läsutmaningar vi har planerat för 2019.

Jag har lite planer på gång och har tänkt att även skriva ett eget inlägg om dessa i morgon, men här kommer lite om dem i förväg:


  1. Jag börjar med något som jag har hållit på med i många år men som jag har lite missat de senaste åren. Så även om vi inte fick någon Nobelpristagare förra året så har jag en hel del tidigare Nobelpristagare jag ännu inte har läst. För att läsa något av alla som har fått Nobelpriset är en långtgående läsutmaning jag har. Så om jag inte läste någon förra året så skulle jag behöva läsa några detta år.
  2. Sen att läsa mina hyllvärmare ( eller i alla fall egna ägda) jag har ju en hel del som jag har skrivit om i Hett i hyllan inläggen på torsdagar att välja mellan.
  3. Sen så gillar jag att läsa klassiker, så det är något jag kommer att försöka fortsätta med.
  4. Och något som jag behöver bli bättre på är att även läsa recensions exemplaren jag har fått (alla har jag inte bett om utan de har dykt upp som överraskningar i brevlådan).
  5. Till sist får det bli att jag räknar med att läsa 150 st böcker i år. 

14 kommentarer:

  1. Klassiker lär det nog inte bli så många för mig detta år, vill satsa på nya böcker av svenska författare företrädesvis... eller ja, det är tanken i varje fall. ;)

    SvaraRadera
  2. klassiker tycker jag brukar smyga sig på under sommaren

    SvaraRadera
  3. Mina hyllvärmare måste jag också ta tag i.

    SvaraRadera
  4. Hyllvärmare skulle jag också vilja läsa fler. Men så är det alla nya...

    SvaraRadera
  5. Att läsa hyllvärmare är lite av en stående målsättning :)

    SvaraRadera
  6. Klassiker borde jag också läsa mer av, finns ju så många att upptäcka.

    SvaraRadera
  7. Hyllvärmare kommer jag definitivt att läsa i år, har lag det som en utmaning på bloggen.

    SvaraRadera
  8. Angående nobelpristagare så började jag läsa från de äldsta och kom till Pirandello. Det var för en del år sedan. Det finns allt ett antal kvar av dem som jag inte har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började åt andra hållet och har läst kronologiskt till Cela (1989) men har även läst en del äldre. Men det finns flera kvar att läsa

      Radera
  9. Tre första punkterna är jag med på!

    SvaraRadera
  10. Recensionsexen måste även jag bli bättre på att läsa i tid.

    SvaraRadera
  11. Klassiker och hyllvärmare ska jag också ge mig på :)

    SvaraRadera
  12. 150 böcker låter fantastiskt med tanke på hur många böcker jag vill läsa, men jag hamnar nog på ungefär hälften i år, om ens det, eftersom jag räknar med att det kommer att bli mycket annat som tar min (läs-)tid. Får titta in hos dig och läsa dina recensioner, också ett sätt att ta del av böcker :)

    SvaraRadera