tisdag 16 oktober 2018

Neverworld av Marisha Pessl

Beatrice Hartley och hennes fem bästa vänner på Darrow-Harker School var det tuffaste gänget i stan – de vackra, de hippa, de som andra ville vara. Men när Jim, gruppens kreativa geni och Beatrices pojkvän, plötsligt dog förändrades allt.
Ett år efter examen återvänder nu Beatrice för en återförening på Wincroft – den herrgård vid kusten där vännerna tillbringat så många nätter och delat så många tankar, hemligheter, förälskelser och planer – med hopp om att få svar på den fråga som värker i henne: Vad visste egentligen hennes vänner om Jims död.
Kvällen fylls av haltande skämt och obekväm tystnad, och svaret på frågan verkar avlägset. De en gång så nära vännerna är förändrade – splittrade och osäkra. Det är för sent.
Men när natten går mot morgon rasar åskan, och en mystisk man knackar på dörren. En man som berättar något som inte borde vara möjligt.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Modernistas hemsida, jag tackar dem även för att de sände mig ett recensionsexemplar av boken.

Så fort jag hörde talas om denna bok ville jag läsa den, har läst Pessls två tidigare romaner och gillat dem bägge två. Det var lite spännande att få läsa denna pga den var en YA (ung vuxen) roman. Och jag hade ingen aning om handlingen när jag började läsa ville vara blind på det och hade inte läst eller sett  något innan jag började läsa.

Den är verkligen en spännande bok som griper tag i en och man vill bara läsa vidare för att förstå vad som har  hänt och vad som ska hända .
Beatrice är en karaktär jag som jag fastnade för och vill se hur det gick för, de andra är starka personligheter med så det är en fröjd att läsa denna femstjärniga bok.

En lite kul sak är att jag gillar omslaget, men det tog ett tag innan jag förstod att det inte är ett berg.
Plus att den är lite svår att genrebestämma. 

3 kommentarer:

  1. Läste Nattfilm för några år sedan, måste kolla in hennes nya också.

    SvaraRadera
  2. Tog ett tag för mig också att inse att det inte var ett berg på omslaget :) Ser fram emot att läsa den!

    SvaraRadera
  3. Ha ha, jag kan, knappt ens om jag anstränger mig till max, se berget. Det är så kul med bilder som man kan uppfatta på olika sätt :)

    SvaraRadera