tisdag 30 juni 2020

Equilibrium av Anna Jakobsson Lund

Equilibrium


Midnattsklockan slår medan jag springer genom Kintoros sluttande gränder. Jag skulle ha varit på scenen nu, tagit emot de andra kemisternas applåder. Ingen hade vågat neka mig ett forskningsprojekt efter det här. Jag borde ha stannat i bankettsalen, kontrollerat den skärande smärtan. Bröt den sig ut ur mig? Hur kunde den göra det? Klackarna slinter mot gatstenarna och jag drar av skorna. Fötterna domnar bort, men jag stannar inte. Jag måste härifrån, måste byta om innan någon ser mig. Klänningen är kladdig av blod.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

Har läst andra böcker av Anna Jakobsson Lund sen tidigare, de som denna har en lätt flytande berättarstil, det händer mycket på sidorna men det är ändå lättläst och lätt att hänga med på vad som händer. Det är en fröjd att läsa författarens böcker och denna är inte ett undantag.

Det magiska och det politiska världsbygget är intressant och många av karaktärerna är, specifikt Ari som är huvudpersonen, månghövdade i sin HBTQ+ roll (känns som det inte är rätt att formulera det så, men jag kommer inte på något bättre sätt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar